SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › De toekomst van zoekmachines – vraag 4 › Reply To: De toekomst van zoekmachines – vraag 4
Er zal inderdaad “steeds meer over gebruikers bekend worden”. Dit noemen we “profielen”. Profielen kunnen worden gevuld op basis van alles wat we op het Internet doen, niet alleen ons zoekgedrag, maar ook bv. aan welke sociale gemeenschappen we deelnemen. Het laat allemaal zien wie we zijn en waar we in geïnteresseerd zijn.
Zoekresultaten kunnen met die profielen rekening houden, waardoor iedere gebruiker theoretisch andere zoekresultaten voorgeschoteld kan krijgen. Bij YouTube, bijvoorbeeld, zie je dat al op grote schaal gebeuren: er wordt mij daar van alles geadviseerd aan nieuwe video’s, gebaseerd op mijn historisch zoek- en kijkgedrag.
Web 3.0 zou -in een bepaalde definitie- nog weer een stapje verder gaan: informatie wordt niet langer over ons uitgestort, maar wij gaan de informatie (op basis van onze profielen) naar ons toe halen. Dit wordt wel aangeduid als een verandering van ‘push’ (web2.0) naar ‘pull’ (web3.0).
Onze mobiele telefoon, die ons fysieke bestaan kan koppelen aan de virtuele, kan daar belangrijk in worden. Lopende over straat, bijvoorbeeld, kunnen we aangeven op zoek te zijn naar iets leuks. Op basis van ons profiel kan worden geantwoord dat er mooi antiquariaat in dat zijstraatje zit. We krijgen zo (idealiter) dus niet van alles over ons uitgestort (push), maar alleen die gegevens die we daadwerkelijk interessant vinden (pull).