SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe SEO doelstellingen bepalen? › Reply To: Hoe SEO doelstellingen bepalen?
De doelstellingen zijn altijd trefwoord onafhankelijk. De trefwoorden komen pas als je (als SEO specialist lees voor je “de klant”) weet wat je wilt bereiken.
Doelstellingen moeten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. Anders weet je nooit of je je doelstellingen haalt en ben je ook niet instaat om een nul meeting te doen.
Een voorbeeld: Je wilt in de komende 3 maanden 10% meer conversies van een bepaald formulier halen. Je zult dan moeten weten hoeveel keer zo’n proces gestart moet worden. Dit kan je doen met behulp van trechters in Google Analytics. Als je dat weet, kan je dus bepalen hoeveel extra verkeer je naar je site moet leiden. Je bepaald welk deel van deze traffic door zoekmachines via organische zoekresultaten geleverd moeten gaan worden.
Nu pas ga je keyword onderzoek doen. Welke trefwoorden zorgen nu voor een hoge conversie en welke totaal niet. Met deze informatie kan je bepalen welke trefwoorden je nodig hebt om je doelstellingen te halen.
En nu komt de rest van het SEO verhaal. Je bepaald welke pagina bij welk trefwoord. Optimaliseerd deze pagina en doet interne- en externe linkbuilding rond die pagina.
maar ik realiseer me dat deze methode in veel gevallen niet gevolgd word. Veel bedrijven hebben geen idee wat hun conversies zijn en hoe deze gehaald worden. Dus wordt er vaak alleen naar de bezoekers getallen gekeken en daarvoor selecteer je de trefwoorden met de meeste zoekopdrachten die bij zo’n bedrijf passen en haalbaar zijn.