SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR) › Reply To: PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR)
Okok, jij gaat dus uit van 3 rankings: TBPR, PR en Overall Rank. Waarvan er slechts 1 gegeven wordt, de TBPR.
Akkoord
Jij zegt dat deze direct correleert met de PR (die we niet weten) en dat deze weer 1 van de 200 factore van de Overall Ranking is, die we al helemaal niet weten.
Juist
Dat de TBPR niet correleert met de uiteindelijke ranking kunnen we zien aan de resultaten in Google.
Ja, evident.
Hmm… dit verhaal heeft veel gaten…
Hoezo? 🙂
Hoe weten we dat TBPR correleert met PR en dat de PR nog steeds dezelfde formule is als door Google gepattenteerd?
Het is nooit anders geweest. Het staat inmiddels zelfs zo in het belangrijkste Internetwoordenboek:
“Met behulp van de Google Toolbar is het mogelijk om een (beperkte) indruk te krijgen van wat de PageRank van een willekeurige pagina is. Echter, deze Toolbar PageRank (TBPR) is een vereenvoudigde en ietwat misleidende weergave van de werkelijke PageRank per pagina. De Toolbar PageRank loopt van TBPR 0/10 (minst belangrijke niveau) tot en met TBPR 10/10 (meest belangrijke niveau). De Toolbar PageRank staat daarom niet gelijk aan de werkelijke PageRank-waarde per pagina. De Toolbar PageRank gebruikt een elfpunts-logaritmische schaal waarbij verondersteld wordt dat de werkelijke PageRank-score van een pagina met (bijvoorbeeld) een TBPR ad 7/10 in totaal 8-10x groter is dan die van een pagina met een TBPR ad 6/10.”
Waar basseer je dit op en als dit al zoveel rekenkracht kost, hoe zit het dan met de Overall Ranking? Eens per jaar?
Rekenkracht is duidelijk omdat het zo’n intensieve berekening is. Via een iteratief algoritme worden de PR’s van de pagina’s berekend. Het gehele internet moet worden doorgerekend waarbij bewezen kan worden dat in zo’n veertig stappen de PR’s naar hun juiste waarde convergeren.
Hoewel de overall ranking gebruik maakt van dat getal (PR), kan de overall ranking veel sneller plaatsvinden. Eens in de paar maanden of half jaar (tegenwoordig minder vaak dan vroeger), kan dat getalletje dus wel anders zijn waardoor de zoekresultaten opeens wat kunnen veranderen.
Ik denk dat de TBPR eens per maanden herberkend wordt (waarom Google dit uberhaupt nog doet is de vraag) en dat de PR veel vaker wordt berekend.
De TBPR volgt de PR en wordt dus (inderdaad) ook eens per zoveel maanden mee-aangepast, namelijk via de logaritmische formule. Maar dat de PR veel vaker wordt herberekend is niet juist.
Ik begrijp daarom ook niets van het artikel van Huomah, dat je aanhaalde.
In mijn begrip geldt dus: TBPR = log(PR), nog specifieker de 11-log.