SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Doelen en garanties in SEO › Reply To: Doelen en garanties in SEO
Bedankt voor je antwoord!
Sommige performance deals slaan nergens op. Zo geven veel bedrijven die landingspagina’s bouwen garanties af. Maar als je leest wat dit inhoud is dit bijvoorbeeld dat bij 50 landingspagina’s er minstens tien top 10 posities worden gehaald. Dit klinkt goed, maar deze positiegedachte is totaal achterhaald. Zo kan ik heel erg niche trefwoorden optimaliseren waar makkelijk een top 10 positie op wordt gehaald, maar waar totaal geen traffic naar is. En een top 10 positie in de zoekmachine Ilse is natuurlijk wat anders dan in Google NL. Rankings zijn hiermee dus van de baan.
Precies, daar zat ik dus ook mee. Ik zag bij ‘concullega’s’ dit soort modellen en het resultaat wat ermee behaald wordt is minimaal, inderdaad omdat dit soort SEO-bedrijven vaak niche trefwoorden optimaliseren (de klant weet dit toch niet is de gedachte?). Dan is het gemakkelijk om top 10 posities te ‘garanderen’. Dit soort praktijken staan mij erg tegen, ik ben meer van het ‘onderwijzen’ van de klant, zo van: als je bepaalde trefwoorden uitkiest, zorg dan voor een goede verhouding tussen zoekvolume en concurrentie.
Blijft inderdaad over; bezoekers en conversies. Bezoekers is al een betere metric maar ook hier schuilt het gevaar dat er zeer veel lage kwaliteit bezoekers naar de website worden gezonden.
Ja, dit gevaar bestaat inderdaad. Als SEO moet je volgens mij dan ook bereid zijn om openheid te geven via welke weg en welke zoekwoorden de bezoekers binnenkomen. Als dit ‘verkeerde’ zoekwoorden zijn (er komen wel veel bezoekers maar men vindt niet wat men zoekt) dan doe je iets fout…
Conversies zijn vaak een goede oplossing. Wel is dan belangrijk dat er goed gemeten kan worden hoe deze conversies zijn gemaakt. En een bedrijf heeft natuurlijk zelf ook al posities, hier kun jij niet de credits voor krijgen nog concurreren (bijv dmv landingspagina’s) met pagina’s die al scoren.
Zelf kun je als SEO-er ook risico lopen bij een conversie deal. Stel je hebt een mooie campagne opgebouwd, content, linkse etc. en dit begint zijn vruchten af te werpen. Orders komen binnen en jij verwachte je welverdiende cashflow. Maar de ondernemer gooit roet in het eten door bijvoorbeeld heel veel verzendkosten te gaan vragen. Conversies op de website dalen dan ondanks al je werk…
Inderdaad, als je een groot deel van de ‘verantwoordelijkheid’ op je neemt, dan dien je ook heel veel controle te hebben over de website en de diensten van de klant. Ik werk vaak met een CMS, waarmee klanten zelf hun teksten e.d. kunnen aanpassen. Heb wel eens meegemaakt dat een belangrijke titel met trefwoorden ‘even’ werd gewijzigd in een nietszeggende titel. Als je daar niet op reageert, dan loop je de kans dat de pagina keldert in de zoekresultaten en dus ook de conversies teruglopen. En wiens ‘schuld’ is dat dan?
Ik ben erg benieuwd naar je eigen ervaringen straks, kun je ons op de hoogte houden?
Ik ga hier nog verder over nadenken of ik hier een goede invulling aan kan geven. Vooralsnog meet ik mezelf vooral een ‘adviserende rol’ aan, waarmee de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever ligt. Er wordt dus betaald voor advies, niet zozeer voor het resultaat. Een middenweg zou zijn om een basisprijs te rekenen en een bonus voor elke conversie o.i.d. Kortom, ik ga dit nog eens rustig overdenken 😉 Bedankt in elk geval!