SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Pagina's niet geïndexeerd › Reageer op: Pagina's niet geïndexeerd
Het feit dat Google niet alle varianten van de ‘bevestigingsartikelen’ heeft geïndexeerd kan twee redenen hebben:
1. Google vindt de pagina’s inhoudelijk te weinig onderscheidend.
2. Google ziet de pagina’s niet vanwege technische redenen. (Als een andere maatvoering van het product bijvoorbeeld via een form-element wordt geselecteerd of via AJAX over de huidige URL wordt gegenereerd, dan ziet Google die variant niet).
Een selectie op ‘populariteit’ ken ik niet. Populariteit ziet Google als maat voor de hoeveelheid verkeer en ‘autoriteit’ als maat voor de verwijzingen die er naar de pagina liggen. Google zegt alleen naar autoriteit en niet naar populariteit te kijken. Bovendien zegt Google, om privacy-redenen, niet in de Google Analytics data te kijken.
Nu is het bekend dat Google wel degelijk naar het gebruikersgedrag op de pagina’s kijkt. Dit verloopt niet via Google Analytics, maar via het Android besturingssysteem en de Chrome browser. Via die ingangen kan Google dus wel degelijk zien hoe tevreden de zoekers lijken met de pagina, en die tevredenheid is onderdeel van het rankingalgoritme. Het meten van tevredenheid verloopt via complexe algoritmen, waar bouncerate, time on page, maar misschien ook muisbewegingen, etc. een rol spelen.
Maar dat Google zou willen zien waar men via de interne zoekmachine in de webshop allemaal naar zoekt om te beoordelen welke producten ’t meest (en minst) interessant zijn, lijkt mij niet juist. Waar zoekers naar zoeken zegt namelijk niets over de kwaliteit van de pagina’s. Het zegt alleen waar mensen geïnteresseerd in zijn, en precies daarvoor kan Google de eigen zoekmachine natuurlijk veel beter gebruiken.