SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Non Canonical Confirmation Links › Reageer op: Non Canonical Confirmation Links
Dag Danny,
Ik zie een aantal issues rond canonicals en hreflang’s:
1. Op iedere pagina moeten steeds de hreflang’s van alle talen worden gespecificeerd. Nu is dat niet het geval: op de Nederlandstalige pagina laat je de hreflang=”nl” weg, op de Engelstalige de hreflang=”en”, etc. Google vermeldt in haar richtlijnen in dit verband de volgende zin: “Elke taalversie moet zichzelf vermelden plus alle andere taalversies.” Dus ook zichzelf! Dat gebeurt nu dus niet.
2. Binnen https://www.tennisticketservice.com/nl/rolex-paris-masters/_693.html staat de rel=canonical naar https://www.tennisticketservice.com/nl/rolex-paris-masters/rolex-paris-masters_693.html. Dus de pagina’s met de lange bestandsnaam (rolex-paris-masters_693.html) zijn canoniek, en niet de korte (_693.html). Dat is een keuze, die op zich prima is, maar lijkt te conflicteren met de hreflang. Want binnen zowel de korte als lange varianten van de pagina’s liggen de hreflang’s naar de korte varianten (die op hun beurt dus een canonical hebben naar de lange varianten. Ik weet niet zeker of Google dit begrijpt. Beter is het om de hreflang’s te laten wijzen naar de canonieke, dus lange, varianten.
3. Het gebruik van de x-default variant van de hreflang wordt aanbevolen door Google (in genoemde richtlijnen). Hij is optioneel, dus de afwezigheid van deze variant is geen probleem, maar je zou kunnen overwegen om de bezoekers van andere dan de gespecificeerde talen te bedienen met de Engelstalige versie.