=============================================== Geachte Heer/Mevrouw, Hierbij de informatie zoals besproken. De doel-zoekterm “ ” is nog vrij en onze service voor deze zoekterm kan maar door één bedrijf geclaimd worden. Wat kunnen wij voor u doen: Wij maken voor onze klanten pagina’s aan in de website Plazoo. Op deze pagina’s zetten wij een advertorial over de producten en/of diensten welke u aanbiedt. Deze advertorial wordt door onze professionele Journalisten speciaal voor u geschreven. Boven deze advertorial plaatsen wij een printscreenshot van uw website zoals bijv: http://www.plazoo.com/nl/topnews/eiken-vloeren-noordwijk-doezum-boerakker-holtzvloeren-staat-paraat.htm . Wanneer de bezoekers van deze Plazoo link op de printscreen klikken van in dit geval de website holtzvloeren belanden zij gelijk op hun website. De berichten kunnen verschillende backlinks naar uw site of subpaginas hiervan onthouden. Deze backlinks zijn goed zichtbaar voor de gebruiker die op deze berichten terecht komen. De gebruikers zullen dus of door de printscreen van uw website aangetrokken worden of door de tekst over uw producten en/of diensten, die direct door ingevoegde links naar uw site verwijst. Deze advertorials gaan wij aanbieden bij verschillende zoekmachines, om ze vindbaar te maken onder de zoekterm die u bij ons vastlegd. Dat houdt dus in dat de meeste kliks die u op de website krijgt via onze berichten met uw content gerichte bezoekers zijn, omdat de berichten die wij voor u aanmaken door de zoeker wordt gezocht. Onze diensten omvatten dus: – het aanmaken van advertorial door onze journalisten over uw producten of/en diensten die geoptimaliseert worden op de zoekterm die u gekozen heeft. – het plaatsen op plazoo.com onder bedrijfsnieuws. – maandelijkse analyse of de berichten goed gepositioneert staan. Zoniet worden de berichten voor u aangepast of herschreven en opnieuw op plazoo.com geplaatst. – toegang tot onze statistieken zodat u het success van uw berichten kan vervolgen. – Instellen van uw berichten in RSS-Feeds op plazoo.com – het indexeren van uw berichten in plazoo.com Regels: Elke door u gekozen zoekterm kan door ‘Qlikworld’ maar één keer verkocht worden. Dit houdt in dat wij specifiek voor een bepaalde zoekterm maar één account afsluiten zodat de klant met een zoekterm een exclusiviteit krijgt en dit voorkomt ook dat Qlikworld voor verschillende klanten berichten met dezelfde specifieke zoektermen schrijven en hierdoor een concurrentie situatie kan ontstaan tussen de door ons geschreven berichten ontstaat. Belangrijk: 1) De backlinks in de berichten geven een site geen betere positie in de zoekmachines zoals google ? Dit zou tegen de regels van de zoekmachines ingaan. Dus we voorzien de backlinks met een code rel=nofollow , waardoor zoekmachines zoals google deze link niet als pagerank-relevant aanzien, m.a.w uw site krijgt hierdoor geen hogere pagerank. 2) Top-positie in google en andere zoekmachines zijn nooit te garanderen ? Wij zijn niet in staat de zoekresultaten van google te beinvloeden. Daarom is het voor ons niet mogelijk bepaalde posities binnen googles en andere zoekmachines te garanderen. Wel doen wij alles wat mogelijk is binnen de richtlijnen van google en andere zoekmachines om de berichten zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te plaatsen en hebben hiermee goede resultaten bereikt voor onze klanten. 3) Ook andere sites nemen deze berichten over, waardoor deze ook vindbaar worden gemaakt in zoekmachines. U kan deze berichten ook overnemen op uw eigen website. Prijs: De prijs van elke zoekterm die u bij ons vastlegd is € ….,- per jaar excl btw in combinatie met een tweejarige overeenkomst. Wij willen u wel duidelijk maken dat bij reactie de mogelijkheid bestaat dat de zoekterm in de tussentijd al door een andere klant geboekt werdt, zodat wij in dat geval geen contract voor deze specifieke zoekterm meer met u kunnen ingaan. Wel kunt u in dat geval natuurlijk een andere zoekterm met ons vastleggen. Met vriendelijke groet, ===============================================
Reactie directeur Qlikworld op SEO-analyse
De directeur van Qlikworld heeft gereageerd op mijn artikel van afgelopen week: “Qlikworld / Plazoo: analyse van een agressieve SEO-dienst“. Ze hebben het artikel positief opgepakt, en dat lijkt me winst.
Voor ik inga op zijn reactie kan ik ook melden dat het IAB de ontvangst van mijn klacht heeft bevestigd en doorgespeeld heeft naar hun “taskforce search”. Google blijkt inmiddels ook maatregelen te hebben getroffen tegen Qlikworld en Plazoo. De SEO-wereld lijkt een zelfzuiverend vermogen te hebben, dat geeft hoop.
De directeur van Qlikworld heeft mij verklaard dat hun SEO-dienst verkeerd is begrepen. Het doel van de dienst was oorspronkelijk om landingspagina’s binnen Plazoo (geoptimaliseerd op met de klant afgestemde zoekwoorden) hoog te laten scoren binnen Google en van daaruit verkeer te genereren naar hun klanten. Het hoger scoren van de websites van hun klanten was daarbij een soort neveneffect van hun dienst, niet het doel. Ze hebben me nu verzekerd de rel=nofollow te hebben toegevoegd aan de verwijzingen naar hun betalende klanten. Hun verkoopafdeling heeft -in zijn woorden- een hoop verwarring gezaaid met de mail en telefonische toelichtingen. Ze hebben nu een nieuwe verkoop-mail opgesteld die ook als basis gaat dienen voor de telefonische contacten met potentiële klanten.
Het IAB is opnieuw op de hoogte gebracht van deze toezeggingen van Qlikworld / Plazoo. Ik ben namelijk niet in de positie te beoordelen of e.e.a. nu beter zal gaan. Ik kan wel zeggen dat als ze dit verhaal zonder suggestieve SEO-opmerkingen met hun klanten communiceren, er vanuit SEO bezien geen problemen meer met de dienst lijken te zijn.
Wat er nu van hun dienst overblijft is het verkopen van advertenties, een soort uitgebreide AdWords op Plazoo, maar dan voor een vast bedrag met een minimale contracttermijn van twee jaar. Ik kan zelf niet zien wat het voordeel daarvan is boven AdWords of AdSense, waar je alleen betaalt als er clicks zijn en je netjes kan stoppen wanneer je wilt. Maar goed, de voor- of nadelen ervan moet iedereen voor zichzelf maar uitrekenen.
Hun nieuwe verkoop-mail ziet er nu als volgt uit. Ik wil iedereen overigens oproepen klachten wederom aan mij (of het IAB) te melden als blijkt dat Qlikworld / Plazoo in de toekomst hun klanten toch weer gaat suggereren dat hun dienst leidt tot hogere posities in zoekmachines.
Geef een reactie