Google.nl positie rapport 11 maart 2008 t.o.v. 19 nov. 2007 (%) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het werd tijd voor een nieuw rapport, we zijn immers bijna een kwartaal verder. Er zijn wat SEO-gerelateerde zoekwoorden toegevoegd, zoals SEO training, SEO cursus, SEO workshop en SEO weblog. Ook kreeg ik het verzoek binnen ‘beste zoekmachine optimalisatie bureau’ toe te voegen, hetgeen is geschied. Ook zijn er op verzoek drie websites toegevoegd: seohandleiding.nl, advertbanner.nl en e-asy.nl. Vooral de laatste blijkt zeer goed te scoren, sterker: staat nu vanuit het niets op nr.1 met een marktaandeel van 15%! Ondergetekende (SEOguru) dacht even de eerste plaats te kunnen innemen, maar blijft nu dus steken op een tweede plaats met 13% marktaandeel. Een belangrijke bijdrage aan e-asy’s hoge score levert het highly competitive keyword ‘website optimalisatie’, daar scoren ze op nr.1. Maar ook op ‘zoekmachine optimalisatie’ scoren ze hoog. SEOhandleiding.nl komt ook goed binnen met een marktaandeel van ruim 3%. Ik heb echter begrepen dat hij de handdoek in de ring heeft gegooid (net als SEOKing) of probeert te gooien (want zag recent weer een kort bericht op zijn weblog). We zullen zien of dit een korte flits aan het SEO-firmament is. De grootste stijger is 24orange.nl, die van ruim 2% marktaandeel in november inmiddels ruim 6% in handen heeft. jeroen.com en ook tribal-im.com zijn de grootste dalers. Tribal-im heeft daarmee de koppositie (tijdelijk?) moeten afstaan. Jeroen.com is een slapende website, dus fijn dat Google dat ook detecteert. Nu heeft Gladior.com mij gevraagd de domeinnaam in de benchmark te veranderen in Gladior.nl, maar zie nu dat ik dat ben vergeten. Wordt bij de volgende benchmark gecorrigeerd. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uitgebreide rapporten: * Domeinvergelijking (aanrader !) * Marktaandeel t.o.v. concurrentie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Interesting. Ik heb even proberen te analyseren en er vallen me twee dingen op: de toptrefwoorden “internet marketing”, “website promotie” en “zoekmachines marketing” uit de vorige tellingen tellen minder zwaar mee. Daarvoor zijn veel minder belangrijk woorden zoals “beste zoekmachine marketing bureau” in de plaats gekomen.
De aantallen resultaten op een aantal woorden zijn ineens veel lager dan bij vorige testen. Daardoor lijkt het dat bepaalde woorden minder belangrijk zijn geworden, maar in werkelijkheid zitten de grote verschillen dus hierin en niet in het minder vindbaar worden van websites als ik het zo bekijk. Ik denk dat daardoor de meetmethode niet echt betrouwbaar meer is. Het zou beter zijn door op basis van Adwords te bepalen wat het zoekvolume / de CPC van een bepaald woord is en daar je weging aan op te hangen.
Ah ja, zo dood is jeroen.com niet:
http://www.jeroen.com/woordenboek/
http://www.jeroen.com/weblog/
😉
Nieuwe homepage is in de maak!
Hallo Jeroen,
Erg leuk weer wat van je te vernemen, en ook goed te lezen dat je nog alive bent. Dat heb ik dan even helemaal verkeerd ingeschat. Goed, dat is dan bij deze weer rechtgezet.
Wat je reactie betreft het volgende. Het algoritme dat de SEO-benchmark ranking bepaalt, neemt het ‘totaal aantal Google-resultaten (in het Nederlands)’ mee. Zo resulteert het zoekwoord “beste zoekmachine marketing bureau” (zo is in Google af te lezen) in 157.000 resultaatpagina’s. Het zoekwoord “zoekmachine marketing” daarentegen in maar liefst 1.170.000 resultaatpagina’s. Hoe hoger het aantal concurrerende resultaatpagina’s, hoe moeilijker het vanzelfsprekend is hoog te scoren. Nu zit het algoritme zo in elkaar dat als je hoog scoort op “zoekmachine marketing” je a.h.w. meer punten krijgt dan wanneer je hoog scoort op “beste zoekmachine marketing bureau”. Hoe dit exact verloopt staat op de benchmark uitleg – pagina vermeld.
Dat zoekwoorden de ene keer zwaarder meetellen dan de andere keer hangt dan ook samen met het aantal resultaatpagina’s op dat zoekwoord. Blijkbaar varieert dat volgens Google.
In dit verband is het gebruik van AdWords wel een heel leuk idee, maar minder nauwkeurig. Bij gebruik van de CPC meng je namelijk organisch met AdWords, en die hoeven niet noodzakelijkerwijs in lijn met elkaar te lopen: een (relatief) weinig competitief zoekwoord in de organische resultaten kan in theorie wel een hoge CPC hebben. En omgekeerd. In de SEO-benchmark gaat het er dus echt om hoe goed websites het doen in de organische resultaten van Google, gegeven de organische competitie op de belangrijke zoekwoorden uit het veld.
Maar verdere verbeteringen in het algoritme zijn er wel degelijk mogelijk en verneem graag alle suggesties!
Hoi Alain,
Altijd leuk als er iets ‘positiefs’ over je bedrijf en/of posities wordt geschreven!
Wij refereren zelf vaak naar seoguru.nl als website eigenaren zelf hun optimalisatie willen uitvoeren.
ps. ik hoop niet je gaat met ons gaat concurreren op ‘website optimalisatie’ 😉
mvrgr,
Hamoedie
Hallo Hamoedi,
Eigenlijk helemaal niet zo’n gek idee! 🙂
Nee hoor, het gaat goed zo.
Leuk ook eens iets van jullie te horen, in dit knusse uithoekje van het web!
Alain
Mooie lijst! We zullen ons stinkende best doen om ook hier tussen te komen 😉
Leuke lijst, maarrr om er echte waarde aan toe te voegen (voor partijen die een SEO bureau willen inschakelen) lijkt het mij verstandig om alleen bureaus / websites op te nemen die 100% voldoen aan de geldende richtlijnen vanuit Google en / of bijvoorbeeld IAB taskforce Search. Dit onderscheid de korte termijn partners van de lange termijn partners en met die laatste willen we natuurlijk zaken doen…