Google.nl positie rapport 29 april 2008 t.o.v. 11 maart 2008 (%) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T.o.v. het rapport van anderhalve maand geleden is er toch wel weer e.e.a. gebeurd. Allereerst kan ik melden dat er een aantal mutaties in de domeinnamen hebben plaatsgevonden.seobedrijven.nl en netprofiler.nl zijn toegevoegd. De eerste start met een keurige 0.87% van de zoekmarkt (mn op het zoekwoorden ’seo bedrijf’, hoe kan het ook anders…), de tweede met een wat schamele 0.05% (mn. op het zoekwoord ‘workshops SEO’). Omdat het eerste zoekwoord een stuk competitiever is dan de tweede, start seobedrijven.nl meteen wat hoger dan netprofiler.
Verder zijn er een aantal nieuwe zoekwoorden toegevoegd: workshops SEO (10.200 concurrerende pagina’s), workshops SEA (63.900 concurrerende pagina’s), optimalisatie websites (338.000 concurrerende pagina’s), beheer SEA campagnes (30.700 concurrerende pagina’s), optimalisatie SEA campagnes (4.430 concurrerende pagina’s).
Zoals we weten: hoe meer concurrerende pagina’s er op een zoekwoord bestaan, hoe groter het effect op de benchmark indien de website er hoog op scoort. Als we kijken naar de veranderingen t.o.v. de vorige benchmark van 12 maart jl. zien we e-asy.nl nog steeds aan kop, met een nagenoeg onveranderd marktaandeel.
Tribal-im is seoguru.nl voorbijgestreefd. Dat vind ik niet leuk, niet in de laatste plaats omdat ik deze keer ook in absolute zin de grootste daler ben… Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat Tribal-im de hoogste positie heeft ingenomen op het zoekwoord ‘zoekmachine marketing’, waarbij betreffend zoekwoord ook nog eens een aanzienlijk hogere concurrentie heeft gekregen (van 327.000 naar 435.000). Nu weet ik dat de posities in de SERPS op dit zoekwoord mn. in de hoogste regionen sterk variëren, dus dit effect kan de volgende keer weer teniet zijn gedaan. seoguru.nl daalt bijvoorbeeld omdat het zoekwoord ’seo bedrijf’ minder concurrentie heeft gekregen.
De subtop is goed bezig: interneteffect.com stijgt. Het marktaandeel van seohandleiding.nl is bijna verdubbeld: was al nr.1 op SEO, maar scoort nu ook als hoogste van de deelnemers op ‘toppositie Google’, hoewel ze daar nr 21 staan, dus daar ligt een gat in de markt! Verder hebben ze de hoogste positie ingenomen op het zoekwoord ‘top positie zoekmachines’. Ook 24orange.nl stijgt.
In relatieve zin is checkit de grootste stijger: ze hebben zichzelf maar liefst met een percentage van 781% overtroffen (van 0.55 naar 4.52% marktaandeel). Dat is een gigantische stijging. Daar zal Aegis Media, sinds nog geen maand de nieuwe eigenaar van Checkit, blij mee zijn.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uitgebreide rapporten: * Domeinvergelijking (aanrader !) * Marktaandeel t.o.v. concurrentie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Dat MarketShare zo gedaald is, is niet zo vreemd. De SEO advies activiteiten zijn sinds kort geheel overgedragen aan MarketBizz.nl
Is het niet weer een tijd voor een nieuwe benchmark?
Wanneer volgt een nieuwe benchmark update?