SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › SEO domein autoriteit › Reageer op: SEO domein autoriteit
Ik weet niet hoe nuttig het is om de oude score te achterhalen; de daling van het aantal bezoekers zegt veel meer. En daling van omzet van de website nog meer.
Alleen het stukje voor de eerste slash geldt als domeinnaam (dus seoguru.be). Dus voor Google is de domeinnaam hetzelfde gebleven, slechts de URL niet.
Uit je verhaal is het wel waarschijnlijk dat de pagerank is gedaald, omdat de pagina’s met autoriteit weg zijn. Er zijn wel nieuwe pagina’s aan toegevoegd, maar die hebben geen autoriteit, want voor een zoekmachine zijn ze nieuw.
Een groot gedeelte van de waarde had behouden kunnen blijven als er permanente serverside redirects waren aangelegd van de oude naar de nieuwe pagina’s. Wanneer je een zoekmachine aangeeft waar de nieuwe locatie is van de oude pagina, blijft de waarde (grotendeels) behouden. Mogelijk is het daar nu te laat voor om de waarde te behouden.
Redirect zijn sowieso handig voor bezoekers die per ongeluk op een oude link stuiten. Er kunnen op je site en daarbuiten nog links naar de oude pagina’s zijn.
- Heb je nog interne links naar de oude pagina’s, dan kun je die veranderen naar de nieuwe pagina’s.
- Zijn er externe links naar de oude pagina’s, dan kun je misschien navragen of ze willen linken naar de nieuwe locatie.
- En anders kun je alsnog redirects aanleggen (zoek naar 301 redirect + Apache/nginx/IIS etc. om te weten hoe dat moet).
Hierdoor kun je misschien nog een klein beetje waarde van de oude pagina’s redden, want elke link naar je nieuwe pagina verhoogt de waarde van die pagina.