SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google introduceert Instant Search › Reply To: Google introduceert Instant Search
Heb zojuist wat lopen spelen met Google Instant, hetgeen simpelweg op google.com kan plaatsvinden, daar Instant daar reeds werkzaam is.
Mijn voorlopige conclusies voor wat betreft de impact van Instant op SEO:
* Optimalisatie op short tail wordt belangrijker omdat je gedurende het typen de resultaten reeds in beeld krijg. Als je zoekt op ‘zoekmachine optimalisatie’, zie je eerst de resultaten van “zoek”, daarna “zoekmachine” en dan pas “zoekmachine optimalisatie”. Waar ik het voorheen voldoende vond om hoog te scoren op de laatste worden de eerste twee nu ook interessanter.
* Optimalisatie op long tail zoekwoorden wordt belangrijker omdat de zoeker nu meer geneigd zal zijn via het toevoegen van zoekwoorden bij het juiste resultaat uit te komen.
* Hoog scoren wordt belangrijker omdat de nadruk meer op het zoekvenster zal gaan liggen: scrollen en bladeren zal minder plaats gaan vinden.
* Meta titles en descriptions worden belangrijker. Omdat nu reeds gedurende het invoeren van het zoekvenster allerlei resultaten verschijnen, wordt het de kunst de zoeker naar de site te trekken, ook al is deze nog niet klaar met het gehele zoekwoord. Dit verloopt via de meta title en description.
* Het wordt nog interessanter om de Google suggesties te betrekken bij het proces van optimalisatie. Als “zoekmachine op” is ingevoerd verschijnen als suggesties “zoekmachine optimalisatie”, maar ook “zoekmachine optimalisatie tips”. Die laatste zou ik ook moeten meenemen in mijn optimalisatie inspanningen.