SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Doelen en garanties in SEO › Reply To: Doelen en garanties in SEO
Goede vraag Annemieke!
Performanced based werken is steeds meer in opkomst. Omdat er steeds nieuwe technieken opduiken waarvan een organisatie niet zeker weet of dit wel werkt kan dit model voor bedrijven interessant zijn. Als er geen resultaat is betalen ze ook niet is de gedachte. Waar wel aan moet worden gedacht is dat het risico nu bij de SEO-er ligt hier dient dus wel een hogere prijs worden betaald dan bij een fixed prijs of consultancy fee deal.
Waar je goed naar moet kijken is hoe je succes gaat meten. Dit zijn je performance indicators (KPIs). Voorbeelden zijn oa.:
– per positie
– aantal backlinks (let op kwaliteit)
– per bezoeker (let op of dit unieke bezoekers zijn of niet!)
– per klik
– per conversie ($ hard en/of zachte)
– als laatste een percentage bovenop de consultancy fee bij het behalen van de doelen
Dan zijn er nog variaties mbt de betaling. Ontvang je een percentage van de omzet of een vast bedrag per conversie etc.
Er zitten zeer veel valkuilen in de modellen. Een performanced based deal is niet gelijk garantie voor succes of risico vermijdend.
Sommige performance deals slaan nergens op. Zo geven veel bedrijven die landingspagina’s bouwen garanties af. Maar als je leest wat dit inhoud is dit bijvoorbeeld dat bij 50 landingspagina’s er minstens tien top 10 posities worden gehaald. Dit klinkt goed, maar deze positiegedachte is totaal achterhaald. Zo kan ik heel erg niche trefwoorden optimaliseren waar makkelijk een top 10 positie op wordt gehaald, maar waar totaal geen traffic naar is. En een top 10 positie in de zoekmachine Ilse is natuurlijk wat anders dan in Google NL. Rankings zijn hiermee dus van de baan.
Ook deals per klik kunnen risico vol zijn. Een Adwords campagne waarin iets gratis wordt aangeboden zal zeer veel kliks opleveren, maar als hiermee een verkeerd segment bezoekers wordt aangetrokken zullen ze niet converteren en dan kan dit een dure campagne voor de klant worden.
Blijft inderdaad over; bezoekers en conversies. Bezoekers is al een betere metric maar ook hier schuilt het gevaar dat er zeer veel lage kwaliteit bezoekers naar de website worden gezonden. Conversies zijn vaak een goede oplossing. Wel is dan belangrijk dat er goed gemeten kan worden hoe deze conversies zijn gemaakt. En een bedrijf heeft natuurlijk zelf ook al posities, hier kun jij niet de credits voor krijgen nog concurreren (bijv dmv landingspagina’s) met pagina’s die al scoren.
Zelf kun je als SEO-er ook risico lopen bij een conversie deal. Stel je hebt een mooie campagne opgebouwd, content, linkse etc. en dit begint zijn vruchten af te werpen. Orders komen binnen en jij verwachte je welverdiende cashflow. Maar de ondernemer gooit roet in het eten door bijvoorbeeld heel veel verzendkosten te gaan vragen. Conversies op de website dalen dan ondanks al je werk…
Al met al lastig dus om dit goed te doen. Bij GoalGorilla bekijken we per klant naar een geschikt model, al dan niet performance based.
Uiteindelijk moeten beiden partijen hier natuurlijk beter van worden. Als onze klant groeit door onze campagnes komt hij bij ons terug voor meer campagnes. Het is dus in ons eigen belang een goede eerlijke deal te sluiten. Helaas is dit nog niet bij alle partijen het geval. Dit kan voor een slechte naam voor de SEO industrie zorgen… Ik ben erg benieuwd naar je eigen ervaringen straks, kun je ons op de hoogte houden?
Succes!
Update: Zeer goede artikelen over SEO metrics en hoe je deze kunt meten:
http://www.analytics-advice.com/2010/02/19/meaningful-seo-metrics-and-where-to-find-them/
http://www.kaushik.net/avinash/2010/01/search-engine-optimization-metrics-analytics-questions-answers.html