SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Onderzoek: pinguïn en anker tekst gebruik › Reply To: Onderzoek: pinguïn en anker tekst gebruik
Leuk onderzoek, goed gespot! Ik vond de laatste 2 grafieken ook interessant. Daarin zie je dat 50% van de gestrafte websites vooral links had van niet-gerelateerde websites. Het is in mijn ogen van groter belang dat de links die je werft van niche-gerelateerde (kwaliteits)websites komt, dan de variatie in linkteksten. Een site als Hema kan er bijvoorbeeld weinig aan doen dat het gros van de linkteksten ‘Hema’ is en zou raar zijn als de Hema website daarvoor gestraft wordt. Het is daarom ook geen zwart-wit verhaal. Je moet tegenwoordig alleen wat slimmer zijn met variatie in linkteksten om ‘natuurlijk linkgedrag’ na te bootsen en om ervoor zorgen dat je links krijgt van betrouwbare websites die in dezelfde niche zitten (of beter: hetzelfde semantische cluster, zie ook: Latent Semantic Indexing of het oudere artikel van SEO King uit 2007, waaraan je al kan zien dat er eigenlijk niets veranderd is aan SEO of linkbuilding.)
Wil je voor een bepaalde site ranken voor een zoekwoord dan kun je ook gebruik maken van synoniemen (volgens Google).
Type bijvoorbeeld in Google: ~vakantie -vakantie
Je ziet dan ook vetgedrukte synoniemen als: vakanties, reizen, reis, zomervakantie. Deze kun je dan ook als variatie gebruiken voor linkteksten:
vakantie X
vakanties X
zomervakantie X
vakantie in X
X vakanties
reis naar X
Op dezelfde manier kun je ook kwaliteitscontent creeren door niet eindeloos op een ‘Vakantie X’ phrase match in te zetten, maar ook ‘reis X’ of ‘zomervakantie X’ te gebruiken of andere termen die gerelateerd zijn aan X, bijvoorbeeld: de hoofdstad van X is Y. Tip: kijk maar eens hoe de vliegticketboeren dit principe gebruiken om te ranken op termen als ‘vliegticket frankrijk’.