SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Concurrentie Analyse Checken › Reply To: Concurrentie Analyse Checken
Competitie bestaat op verschillende vlakken. Voor SEO doelen spendeer ik meestal aandacht aan 2 verschillende raakvlakken, namelijk: Macro Comp. en Direct. Comp.
Over het algemeen besteed ik maar aandacht aan 1 van deze 2. Ik zal ze beide kort toelichten waarna ik mijn persoonlijke aanpak geef.
Macro
Macro Competitie bestaat uit de totale verzameling aan websites die de zoekterm in kwestie benoemen. Dit benoemen kan gebeuren op verschillende niveaus:
De zoekterm kan voorkomen in de titel van de pagina.
Dit check je met de “intitle:” operator.
De zoekterm kan voorkomen in de ‘gewone’ tekst van een pagina.
Dit check je met de “intext:” operator.
De zoekterm kan voorkomen in de url van een pagina.
Dit check je met de “inurl:” operator.
De zoekterm kan voorkomen als anchor text naar een website. Een anchor is een keyword die je meegeeft aan een url zoals je doet bij het maken van backlinks naar je website.
Dit check je met “inanchor:”
Mocht je meerdere woorden als zoekterm hebben dan kan je de prefix: “all” gebruiken.
Bijv. allintitle:schoenen leer goedkoop
Direct
De directe competitie bestaat uit een kleinere verzameling van websites bestaande uit de top 10 of 20 van de term waarvoor je wil ranken. Deze kan je analyseren met inderdaad een programma zoals Traffic Travis, Market Samurai en nog vele andere.
Deze programmas doen bijna allemaal hetzelfde. Ze halen de volgende data voor je op en geven deze weer:
De hoeveelheid backlinks naar de rankende pagina.
De hoeveelheid backlinks naar het gehele domein.
De PageRank
De leeftijd van het domein.
Geeft aan of de website geregistreerd staat in ofwel de Yahoo ofwel de DMOZ directory.
Of de titel wel geoptimaliseerd is.
Of de omschrijving wel de zoekterm bevat
Of de zoekterm in een H1 tag voorkomt.
Mijn Aanpak
Over het algemeen kijk ik alleen naar de directe competitie en gebruik ik de macro competitie alleen ter indicatie. De top 10 is namelijk door de zoekmachine in kwestie al bekroond tot de beste 10 voor de desbetreffende zoekterm. Dan is het wel leuk om te weten dat er meer dan 100.000 paginas zijn die je zoekwoord bevatten, maar je doel is toch om op plaats 1 te komen.
Het enigste wat je dan in mijn optiek hoeft te doen is beter te zijn dan de gevestigde orde in de top 10. Als je beter bent dan de top 10 qua on page en off page seo dan zal je ook hoger geplaatst worden.
Nu is het beter ranking nog vrij lastig, maar de competitie analyse wordt zo wel veel eenvoudiger.