SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Is SEO nog nodig? Doorklik ratios in Google veranderen enorm › Reply To: Is SEO nog nodig? Doorklik ratios in Google veranderen enorm
Onderzoeken zijn leuk maar in dit geval hecht ik er zeer weinig waarde aan
Interessante gedachte. Ik denk dat dit onderzoek juist beter is dan veel andere onderzoeken die ik gezien heb.
Ze vergelijken hier het aantal zoekopdrachten wat door Google in de adwords tool wordt opgegeven met het aantal bezoeken wat er werkelijk plaats vind op een site. Om dit goed te kunnen doen hebben ze 324 trefwoorden gebruikt die al langere tijd op exact dezelfde positie in de Google SERPs stond. Je hebt dus alle gegevens die van belang zijn. Totaal aantal zoekopdrachten, de positie en het aantal mensen wat ook werkelijk naar een site geklikt heeft. Daarmee is het erg eenvoudig te bepalen wat het percentage is.
De andere factoren die jij noemt bestaan zeker. Door de redelijk grootte aantal trefwoorden en de manier van meten kan je die hier volgens mij verwaarlozen. Als je naar één trefwoord kijkt klopt het dat de titel en omschrijving belangrijk zijn. Maar als je naar een aantal trefwoorden van verschillende websites kijkt wordt dat minder belangrijk.
Wat vooral belangrijk is dat je vaak vragen krijgt over het resultaat wat je kunt bieden. Wat gaat het de opdrachtgever opleveren als je trefwoorden omhoog in de ranking verschuift? Ik denk dat dit onderzoek duidelijk maakt dat het daar niet (meer) omgaat.
Veel SEO specialisten geven aan opdrachtgevers aan dat voor ‘belangrijke’ trefwoorden de ranking omhoog moet. Dit onderzoek maakt duidelijk dat het om veel meer gaat. Je moet kunnen uitleggen waarom het belangrijk is om het volledige internet marketing spectrum te bewandelen alleen rankings verbeteren voor een paar trefwoorden is niet voldoende meer.