SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › SEO: korte of lange artikelen? › Reply To: SEO: korte of lange artikelen?
Persoonlijk denk ik dat goede lange artikelen meer engagement opleveren en meer waardevolle links (aanname mijnerzijds).
– Kan zijn. In de markten waarin ik actief ben, wordt er vrijwel niet extern naar het artikel/pagina gelinkt. Toch heeft de pagina een toppositie ingenomen, terwijl er aardig wat concurrentie op het woord zit. Engagement kan inderdaad wel een rol spelen, afhankelijk van hoe sterk Google daar op let natuurlijk.
Daarnaast bieden lange artikelen een grotere kans op een match met onderwerpen (topic modeling), waardoor ze beter in Google scoren
– Dit noem ik zelf gewoon een hogere relevantie. Ik ben niet zo van de hype. Moest het even zeggen, want irriteert mij beetje, dat SEO’s al die dingen zo ophypen. Sorry.
Een slecht geschreven lang artikel zal echter niet beter scoren dan een goed korter artikel (denk ik).
Dat ligt er maar net aan waar Google allemaal rekening mee houdt. Feit is wel dat je doorgaans op veel meer woorden gevonden kan worden wanneer de woorden ook daadwerkelijk op de pagina staan. Dus als je goed gevonden wilt worden, moet je er zeker van zijn dat de content lang genoeg is om alle zoekwoorden er in te plaatsen. En vanaf het moment dat die er in staan, heb je de mogelijkheid om ook daadwerkelijk op al die verschillende zoekwoorden gevonden te worden. Die mogelijkheid heb je in kortere artikelen niet. Dus ‘beter scoren’ is in dit geval afhankelijk hoe je dit interpreteert.
Wat ik zelf vaak toepas in een tekst is een korte alinea met de belangrijkste info voor degenen die niet de hele pagina wil lezen en hierna verdieping voor degenen die hier behoefte aan hebben.
Ja, ik ook. In de eerste paragraaf meteen de conclusie vermelden, toch?
Over de WBF: In de comments kun je lezen dat Google de methode niet waardeert en waarschijnlijk als een vorm van hidden content ziet. Story to be continued dus!
Ok, interessant! Ik denk namelijk dat dit niet voor alle situaties geldt. Het moet niet misleidend zijn, dan kan het geen kwaad. Google zal het bieden van een stukje extra gebruikersgemak nooit afstraffen. Misleidend is het wanneer er expres zoveel en zovaak mogelijk gebruik wordt gemaakt van zo’n uitklapvenstertje (zo’n ‘lees meer’ of read more link).
Bekijk ook: https://www.youtube.com/watch?v=EsW8E4dOtRY
Is Google’s standpunt op dit punt onlangs nog veranderd dan?
Interessant onderwerp. Houd de discussie op gang!