SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Over-optimalisatie algoritme aanpassing › Reply To: Over-optimalisatie algoritme aanpassing
Ook ga ik er vanuit dat SEO tactieken nog steeds heel belangrijk zijn: denk aan structuur, navigatie, title tags, description tags, headings, al dat soort zaken, maar dat keyword stuffing, een onnatuurlijk linkprofiel en alle andere on-page SEO trucjes minder goed gaan presteren dan voorheen.
Wat ik probeerde te zeggen met “een goede content strategie” is niet dat je geen SEO tactieken moet gebruiken, maar dat je content strategie en SEO strategie samen (gaan) vallen. Het wordt nog duidelijker uitwisselbaar en je kunt het zien als één strategie. Bij veel bedrijven wordt dit echter nog als 2 heel verschillende dingen gezien.
Google gaat er vanuit dat een website die veel content bevat over het hoofdthema van de site en dit geen duplicate tekst of scraping is, er aandacht wordt besteed aan het onderhouden en bijvullen van de site. En dat is een goed teken wat een eerlijke beloning verdiend.
Ik vind dit een discutabel punt en betwijfel of het waar is. Wat als je site niet zo veel content heeft en niet zo veel veranderd, maar wel de meest relevante of kwalitatief goede content is voor een bepaalde zoekopdracht? Zeg maar een echt pareltje van content voor een specifieke opdracht. Het lijkt me dat het doel van een zoekmachines is om juist deze content in beeld te krijgen.
Ik denk wel dat het waar is dat sites met veel content het gemakkelijker hebben om duidelijk te maken dat de site over een bepaald onderwerp gaat. Er zijn uiteraard veel meer interne signalen die dit duidelijk maken aan Google.
Wanneer je denkt vanuit de bezoeker, zal je nooit problemen daarmee hebben (en met andere updates van Google, alleen maar profiteren).
Het is zonder meer heel belangrijk om als uitgangspunt een persona te nemen die werkelijk uit je doelgroep komt. Maar er komt volgens mij meer bij kijken dan je doelgroep kennen.
Paul je hebt het over relevante content die over geoptimaliseerd is. Dan vraag ik me af, is het ook gebruiksvriendelijk content? Relevante content is een heel algemeen begrip en dat betekent nog steeds niet of het goede content is.
Dat hangt af van wat Google als “over-geoptimaliseerde” content gaat zien. Dat is volgens mij nu nog niet echt duidelijk (het zijn alleen aannames van ons SEOers). En als ik eerlijk ben denk ik dat de reprocial link-building (of de a-b-c oplossing die jij noemt) niet in deze aanpassing vallen. Ik denk dat Google kijkt naar de specifieke on-page signalen die in de content staan. Ze kijken bijvoorbeeld naar het interne link profiel. Hebben die bijvoorbeeld allemaal een perfecte anker tekst of niet. Een ander signaal zal zijn dat Google kijkt naar het gebruik van exacte keywords of dat er een normale semantiek in de tekst gebruikt is.