SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › De SEO piramide: structurering van het SEO proces › Reply To: De SEO piramide: structurering van het SEO proces
Ja, goed punt: waarom niet eerst keywords en dán pas content?
Ik interpreteer dit als volgt. Als je zegt: “eerst keywords en dán pas content”, dan denk je eerst aan de zoekmachines en dan pas aan de inhoud. Vanuit dat paradigma maak je een website waarbij keywords centraal staan en de content er primair is ter ondersteuning van de keywords. Google zegt hier echter over: bouw een website voor je bezoekers, niet voor de zoekmachines.
Ik ben het daar mee eens. Ik wil niet dat Google websites hoog laat scoren waar keywords centraal staan. Ik wil dat websites hoog scoren waar content centraal staat. Je merkt het verschil namelijk onmiddellijk wanneer een website primair gedacht is vanuit keywords of primair vanuit content. De eerste resulteert meestal in slappe teksten. Niet interessant dus. Google wil echter interessante informatie hoog laten scoren.
Als je -zoals de piramide voorschrijft- content op de eerste plaats zet, dan zeg je dat je iets te melden hebt (of moet hebben). Pas in de tweede plaats ga je kijken hoe je de content zó kan presenteren dat het ook nog goed gevonden wordt.
Ik merk vaak dat bedrijven die zoekwoorden op de 1e en content op de 2e plaats zetten, heel veel moeite hebben met het produceren van teksten. Ik probeer ze te stimuleren iets te schrijven over de woorden waarop ze zo graag hoog willen scoren. Maar dat lukt ze niet. Dat is wel vreemd: een bedrijf runnen op een gebied waar je eigenlijk weinig over te melden hebt, en tegelijkertijd wel hoog op wilt scoren.
Ik denk dat daarom in de SEO-piramide eerst gedacht wordt aan inhoud en dan pas aan keywords.
Verder vroeg ik mij nog af wat voor social functionaliteiten (stap4) je aan websites zou kunnen toevoegen? Een forum, natuurlijk, maar wat nog meer? Hierover ontvang ik graag suggesties!