SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › SEO moeder- en dochtersites › Reply To: SEO moeder- en dochtersites
Ik snap niet zo goed waarom nu ineens mijn bericht moet worden goedgekeurd door een moderator. Hier iig mijn bericht:
QUOTE=Gemma;2111]Beste collegae, ik zit met een vraag waar ik jullie hulp wil inroepen.
Ik ben voor een opdrachtgever bezig om verschillende websites te realiseren rond zijn dienstverlening.
Opdrachtgever deed alles vanuit één onderneming en nu heeft hij voor iedere dienst een dochterbedrijf opgericht. Per dochteronderneming komt er een aparte site, de 1e staat sinds kort online. Het idee was om relevante content van de moedersite te verwijderen, zodra de dochtersite up&running is.
Nu, na kleine 2 maanden, blijft Google verwijzen naar de moedersite terwijl alle pagina’s van de dochtersite al geïndexeerd zijn. De dochtersite komt wel voor in de organische zoekresultaten, maar scoort minder goed.
De sites concurreren dus en de moedersite wint het omdat die gewoonweg al langer bestaat.
Wat is wijsheid? De content toch snel van de moedersite afhalen? De klant is bang dat ze dan veel business verliezen.
Wie heeft hier ervaring mee en wat is het beste moment om de originele informatie te verwijderen? Je moet toch een keer de knop omzetten?
Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Multi-domein SEO strategie is best lastig en enorm resource intensief.
Begrijp me niet verkeerd, het kan bij een bepaald business model erg goed werken om maar sites uit de grond te stampen. Ook “review sites”, blogs, affiliates en aktie mini-sites kunnen erg goed werken. Toch zou ik de krachten bundelen op 1 domein. Als het niet een eenvoudige niche is, dan dien je te concurreren. Dit gaat altijd beter met 1 site, dan een aantal mini-sites. Zie mini-sites meer als hotdog-stands. Als je je hotdogs niet meer kunt verkopen via je grote zaak (unieke content), maar deze weggeeft aan allerlei hotdog-stands dan kun je geen vuist meer maken.
Probeer altijd een strategie te verzinnen waarbij je geen originele content van de moedersite afhaalt. Herschrijf desnoods de content, zet het onder een affiliate, rebrand het, whatever. Mini-sites dienen geen afbreuk te doen aan de moedersite. Ik denk nog steeds dat de beste strategie is te focussen op moederdomein. Een goedkope KID (keyword in domain) voor een bepaalde productengroep is geen probleem, maar je zal zien dat je met content op het moederdomein altijd beter scoort (heeft reeds het vertrouwen van Google).
Verder is een linking scheme bouwen tussen je eigen site netwerk iets voor Google geen hoge pet van op heeft. Als je dit groots aanpakt met als doel je rankings te manipularen, dan loop je echt een risico.
Als je engels kan dan is deze forumpost erg interessant over mini-sites en SEO. Ik ben het overigens totaal met topic schrijver eens.