SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Doelen en garanties in SEO › Reply To: Doelen en garanties in SEO
In aanvulling op voorgaande discussie kan ik nog opmerken dat gedurende de ontwikkelfase van de website de volgende deliverables kunnen worden overlegd aan de opdrachtgever, danwel door de webontwikkelaar zelf danwel door een seo bureau dat actief participeert in de ontwikkeling:
1. zoekwoord-analyse (Google hulpprogramma voor zoekwoorden evt. in combinatie met analytics-gegevens van organisch en AdWords) en nulmeting huidige posities en urls op de via de analyse bepaalde, interessante zoekwoorden.
2. concurrentie-analyse (meestal bekijk ik een set van algemene parameters voor de belangrijkste concurrenten)
3. ontwerp site-architectuur (zie: Ontwerp juiste sitearchitectuur voor de ontwikkeling van zoekmachine vriendelijke websites | SEO blog | SEO guru)
4. technische verantwoording (welke technische keuzes zijn gemaakt bij bouw website met oog op seo?)
5. Uitgevoerde linkbuilding-activiteiten
Voor al deze zaken kan je een vast bedrag in rekening brengen. Je ziet veel webontwikkelaars die claimen ‘seo vriendelijke sites’ op te leveren, maar het is volstrekt onduidelijk wat men daar voor doet. Als je in staat bent te communiceren wat je precies doet, zijn bedrijven bereid daar extra geld voor uit te trekken.
Na de bouw van de website kan je verder ook een service-contract afsluiten waarin je bv. maandelijks tijd inruimt voor de volgende werkzaamheden:
A. Rapporteren ontwikkelingen rankings op de tijdens de zoekwoord-analye bepaalde zoekwoorden (waar de nulmeting over is gemaakt).
B. Aanvullende SEO adviezen op basis van achterblijvende zoekwoorden
C. Monitoren Analytics met bij voorkeur ook AdWords-resultaten om renderende zoekwoorden te identificeren. Indien die zoekwoorden organisch nog niet hoog scoren kan de advisering gericht zijn op de verbetering van de posities van (ook) dié zoekwoorden.
D. Rapporteren backlinks n.a.v. linkbuilding activiteiten
E. Monitoren terugmeldingen vanuit Google Webmaster Tools (bedrijven willen dat zelf meestal niet monitoren)
Precies dit hele verhaal werk ik uit in mijn seo training voor webontwikkelaars.
In antwoord op je vraag moet ook nog worden gemeld dat het niet alleen lastig is posities te beloven, maar dat Google zelfs stelt dat dat nooit mag worden gedaan door SEO-bureaus: “Wees op uw hoede voor SEO’s die pretenderen u een bepaalde positie in de zoekresultaten te kunnen garanderen. ” (Search Engine Optimizers (SEO) – Webmasterhulpprogramma’s van Google Help)
En met Taco wil ik je vragen ons op de hoogte te houden van je vorderingen, succes!