SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR) › Reply To: PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR)
2) Ehhh niet echt. Neem eens een top 10 en kijk eens naar de Toolbar PageRanks. Wat valt je op? Dit loop niet keurig netjes van hoog naar laag, nergens voor geen enkel trefwoord. Al jaren niet meer. Toch kan Google zelf een top 10 bepalen, aan de hand van een zekere score met verschillende factoren: de PageRank. De Toolbar PageRank die Google laat zien heeft hier weinig tot niets mee te maken.
Goh, hebben we het wel over hetzelfde?
Jij lijkt PageRank (PR) te zien als de mate waarin een website rankt in de organische zoekresultaten, hetgeen ik begrijp uit je opmerking: “Dat noemen we echter geen PageRank, hoogstens de ranking van een page of iets dergelijks.
PageRank is de formule die Page&Brin bedacht hebben om de populariteit van een pagina te berekenen. Dat is de volgende formule die iteratief wordt doorlopen om uiteindelijk te komen tot stabiele getallen voor iedere pagina op het web:
PR(A) = (1-d) + d * (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
PR(Ti) = Pagerank van pagina Ti
C(Ti) = Het totaal aantal outbound-verwijzingen vanaf pagina Ti
d = dempingsfactor
PR was bij het ontstaan van Google de belangrijkste rankingfactor, nu is het slechts één van de 200+ factoren.
Deze PR wordt slechts zo eens in de zoveel maanden herberekend omdat het zoveel rekenkracht kost. Theoretisch is de PR van een pagina minimaal (1-d) en maximaal (1-d) +d*N, waarbij N het totaal aantal op het Internet aanwezig pagina’s is.
De Toolbar PageRank (TBPR) is in de kern de PR, die via een logaritmische formule afgebeeld wordt op een schaal van 0 tot 10. De TBPR speelt op zichzelf geen rol in het Google algoritme, omdat het een stuk onnauwkeuriger is dan PR. Het is er voor gebruikers om enige inzicht te krijgen in hun PR.