SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR) › Reply To: PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR)
Toch zijn er veel bronnen die anders beweren zoals:SEOmoz | How PageRank Works & Why the Original PR Formula May be Flawed (2007)
Ik heb het artikel gelezen en laat zien hoe het pagerank algoritme werkt en noemt een paar consequenties. Er wordt ook opgemerkt dat de berekening van de PR tegenwoordig kan afwijken van de oorspronkelijke berekening. Dat is goed mogelijk. Wellicht, bijvoorbeeld, dat de PR niet precies gelijkelijk verdeeld wordt over de uitgaande verwijzingen bij de herberekening van PR’s.
The rounding and inconsistency of updates to toolbar PageRank makes it very difficult (perhaps impossible) to connect with the formula.
De vertaling van PR naar TBPR is inderdaad een afronding naar een geheel getal van 0 t/m 10. De inconsistentie van updates kan wellicht doelen op de mogelijkheid dat de TBPR minder vaak wordt geupdate dan de PR. Verder is het wel mogelijk de PR te vertalen naar de TBPR, maar omgekeerd natuurlijk niet.
Natuurlijk is het goed de originele formule aan te houden, we weten immers niet wat er veranderd is. Maar kun je de TBPR aanhouden als argument? Daar begon deze discussie mee.
Na de laatste Toolbar Pagerank van Google in Oktober kom ik dit soort dingen tegen:
PR noch TBPR is een maat voor de ranking. Het is slechts 1 van de 200+ factoren. Het zou dus heel goed kunnen dat de TBPR (en dus de PR) is verhoogd, maar er andere factoren zijn die negatiever zijn geworden waardoor het netto effect negatief is. Of omgekeerd!
In het beste geval klopt je verhaal dat de TBPR een oude logoritmische (waarom 11?) verdeling van de PR. Ik zie hier geen bewijs voor en ook niet dat Google deze richting op wilt. Waarom haalt Google anders de TBPR uit de Webmaster Tools?
11 lijkt me te duiden op het logaritmisch afbeelden van een (groot) PR-getal op een schaal van 0 t/m 10, dit zijn immers elf getallen.