SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR) › Reply To: PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR)
Waarom sta je op nummer 1 denk je?
Ja, dat is natuurijk .
Uiteindelijk zijn het alle aspecten die we via dit forum bediscussieren, die op de één of andere manier, in meer of mindere mate, bepalend zijn voor de rankings.
Een andere insteek die speciale aandacht verdient, is het begrip . Ik denk dat Google onderhavige site hoog laat scoren omdat ze er vertrouwen in hebben, voor wat betreft alles wat maar een beetje met zoekmachine optimalisatie of SEO te maken heeft. Het maakt bijna niet uit welk onderwerp via het forum of de blog aan bod komt, de score is al snel hoog. Vandaag schreef ik een bericht met als titel: “site hierarchie in zoekresultaten” en een uur later scoort het bericht nr1, zelfs op “site hierarchie”.
Ik denk dat Google, als het vertrouwen er is, niet meer precies gaat kijken wat de dichtheid van zoekwoorden, de inkomende linkjes, de pagerank, ankerteksten, etc. van zo’n artikel is. Ze hebben er vertrouwen in dat de berichten op de site van goede kwaliteit zijn en verwerken die aldus.
Binnen SEO wordt ook wel uitgelegd als TrustRank, naar het belangrijke artikel van Zoltan Gyongyi, Hector Garcia-Molina, & Jan Pederson. In mijn online seo handleiding heb ik e.e.a. overigens wat eenvoudiger uitgelegd. Het begrip , zoals ik dat nu hier gebruik gaat echter verder dan TrustRank.
De vraag naar het hoog scoren in Google zou vertaald kunnen worden naar de vraag hoe het vertrouwen van Google te winnen is. De volgende, ons bekende, SEO factoren worden dan misschien wat minder ad hoc:
* De leeftijd van de site (hoe langer actief, hoe betrouwbaarder)
* De activiteit op de website (regelmatig nieuwe content geeft vertrouwen in de serieusheid van de site)
* Natuurlijke linkjes naar de website (niet louter resultaat van linkbuilding en vooral verwijzingen vanaf vele, verschillende -liefst ook – websites. TrustRank propageert namelijk in positieve zin vooruit.)
* Geen linkjes naar achterbuurten op het Internet (het TrustRank algoritme laat zien dat wanneer je verwijst naar een site, de verwijzer ook wordt: slechte TrustRank propageert terug.)
Als deze zaken goed lopen kan het vertrouwen groeien. Maar ook binnen de eigen website lijk je hetzelfde principe van te kunnen toepassen: als de homepage veel vertrouwen heeft krijgen de pagina’s dicht bij de homepage dat ook. Hoe verder van de homepage (hoe meer kliks), hoe minder vertrouwen er kan worden doorgegeven.