SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe gaat een SEO consultant te werk? › Reply To: Hoe gaat een SEO consultant te werk?
Ja, je vraag is een zeer fundamentele en belangrijke.
Mijn advieswerk is primair gericht op webontwikkelaars, dus op de vraag hoe een website (met tekst, videos, afbeeldingen, etc) zo zoekmachine vriendelijk mogelijk kan worden opgezet. Door de jaren heen ben ik continu bezig geweest om structuur en logica aan te brengen in de wijze waarop seo-advisering in mijn optiek zou moeten plaatsvinden.
Ik heb daartoe een zeven-stappen methode bedacht die ik de “SEOguru-methode” heb genoemd. Deze methode is een houvast voor de webontwikkelaar en geeft bij iedere stap aan wat er precies op het gebied van SEO met de opdrachtgever kan worden gecommuniceerd gedurende de ontwikkeling van de website. Dit zijn de stappen:
Zoekwoord analyse
Concurrentie analyse
Site architectuur
Techniek website
Content
Linkbuilding
Onderhoud
Deze methode is basis voor mijn advieswerk, coachings, analyses van bestaande websites en ook mijn training voor webontwikkelaars.
Je vraag betreft echter de concrete aanpak richting een klant. Als ik een verzoek om een offerte krijg bel ik de betreffende persoon altijd zo snel mogelijk terug en probeer goed te begrijpen waar precies zijn/haar behoeftes liggen. Als deze al een website heeft en eens wil sparren omtrent mogelijke verbeteringen (met het oog op seo), dan bied ik een coaching aan. Vaak ook hebben ze meerdere websites onder handen en willen ze in algemene zin meer kennis bemachtigen over seo. In dat geval is een training logischer.
Ik zit dus met name op kennisoverdracht, ik probeer mijn klanten in principe niet aan mij te binden. Ik probeer ze zo effectief mogelijk aan de benodigde kennis te helpen opdat ze zelf, dus zonder mij, weer verder kunnen. Dat is mijn businessmodel. Alleen de webontwikkelaars die in mijn ogen een goed seo-kennis niveau hebben wil ik profileren, d.w.z. écht op mij nemen.
Dit is dus een wat ander model dan de meeste zoekmachine-marketing bureaus die bedrijven gedurende langere trajecten ondersteunen bij het realiseren van zo goed mogelijke rendementen vanuit de zoekmachines, zoals GoalGorilla en TrafficBuilders. Ik probeer mijn klanten meer van mij te bevrijden, zoals een goede guru betaamt. Beide modellen hebben hun eigen voordelen.