SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Interessant vraagstuk over synoniemen en websitestructuur › Reply To: Interessant vraagstuk over synoniemen en websitestructuur
Dag Peter,
In mijn benadering van het structureren van sites, dat een heel belangrijk onderdeel van SEO is, optimaliseren we de homepage op het meest algemene zoekwoord of zoekwoorden. In mijn geval zijn dat ‘SEO’ en ‘zoekmachine optimalisatie’. In jouw geval dus op ‘patat’ en op ‘frites’.
Ik zou vervolgens één van de twee kiezen om verder consequent te gebruiken in je site. Daarvoor kan je de Google Zoekwoordplanner in combinatie met Google Trends gebruiken. Je kan dan selecteren op zoekvolume, rekening houdend met de trend (sommige zoekwoorden worden nog wel veel gebruikt maar hebben een sterk dalende trend, zoals ‘zoekmachine optimalisatie’ in mijn geval). Ik heb gekozen voor ‘SEO’, en jij bijvoorbeeld ‘frites’.
Google is tegenwoordig zeer goed in het herkennen van synoniemen. Zelfs als je alleen op ‘patat’ zou optimaliseren is er een goede kans dat je ook op ‘frites’ gevonden gaat worden. En omgekeerd. Je sluit ‘patat’ met de optimalisatie op ‘frites’ dus niet uit. Sterker: ook het woord ‘patat’ laat je her en der terugkomen in je site. Je kan voor dat woord zelfs een aparte pagina voor maken (dus alleen voor dat woord en niet voor ‘frites’ want die laatste is het zoekwoord voor je homepage).
Vervolgens ga je specialisaties maken op het woord ‘frites’. Op de lager liggende pagina’s krijg je dan ‘frites sauzen’, ‘frites gerechten’, ‘frites soorten’, etc. Ik zou dan dus niet de menu-optie ‘frites’ maken.
En tot slot: de rel=”canonical” gebruik je alleen als de content een nagenoeg volledig overlap heeft. Je gaat die dus niet gebruiken als twee pagina’s allebei op hetzelfde zoekwoord zijn geoptimaliseerd (en de content zelfs maar iets verschillend is).
Kan je hier mee verder?
Ps. ik heb een mooi SEO-verslag van je ontvangen. Misschien een idee die hier op de site te publiceren?