SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Longtail en concurrentie › Reply To: Longtail en concurrentie
Als het om een webshop gaat is het dus lastig om onbetaald met longtail te concurreren? Onbetaald longtail toepassen is dan meer een tool voor site’s die op minder relevante zoektermen gevonden worden en bv naar jouw site linken …of voor niet commercieel gebruik?
Volgens mij begrijp ik je niet helemaal of jij mij niet. Misschien is het zinvol om wat voorbeelden te geven.
Meer informatie van mijn kant over wat ik bedoel:
Concurreren op organische zoekresultaten is in principe voor elke site gelijk. Je moet voldoen aan een aantal regels waarmee Google bepaald welke pagina het meest relevant is en als je dat het beste doet sta je bovenaan.
Het heeft ook niet zo veel te maken met de concurrentie waarde in de adwords keyword tool als je dat denkt. Dat is een waarde die geld voor adwords. Als je die waarde voor SEO gebruikt is het niet meer dan een indicatie over de moeilijkheid. Een hoger waarde betekend dat meer bedrijven op een bepaald trefwoord bieden (adwords). Je kunt aannemen dat ook meer bedrijven proberen te optimaliseren voor dat trefwoord.
Ik denk dat dit een interessant artikel is:
http://searchengineland.com/short-vs-long-tail-which-search-queries-perform-best-36762
Het is een beetje afhankelijk wat het doel is van je site, maar voor o.a. shops zoekt iemand niet op één trefwoord, maar zoekt meestal meerdere keren.
Iemand die bijvoorbeeld online een tv wil kopen zoekt waarschijnlijk eerst op “tv kopen”. Daarna zal er een keer op “samsung tv kopen” gezocht worden. Hij ziet een interessante aanbieding bij een bepaalde shop. En daarom zoekt hij uiteindelijk alleen op de winkel naam of op een type samen met winkelnaam. Die laatste zoekopdracht is het trefwoord wat de werkelijk conversie veroorzaakt. Maar die eerdere zoekopdrachten bouwen vertrouwen op en zijn dus ook belangrijk.
Je ziet dat in het koop proces iemand van relatieve short-tail naar relatieve long-tail gaat.
Meer hierover:
http://www.seomoz.org/blog/winning-the-seo-battle-at-every-step-of-the-purchase-path