SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Longtail en concurrentie › Reply To: Longtail en concurrentie
Sinds kort ben ik bezig met de SEO voor een webshop. Voor mij is dit gebied vrij nieuw. Nu ben ik longtail keywords aan het zoeken en gebruik hiervoor het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google Adwords.
Duidelijk en een goede werkwijze.
Als ik hier de longtail zoekwoorden invoer die ik wil gebruiken in mijn META keywords tag
De keyword meta tag wordt niet door zoekmachines gebruikt en is niet belangrijk.
Even SEOGuru’s boek pluggen. Belangrijke tip: Lees een goed boek over SEO. Ik kan zonder meer het boek van het Nederlandstalige boek van SEOGuru aanbevelen. Het is één van de betere die ik gezien heb. https://www.seoguru.nl/seo-boek/
dan blijken deze vaak nog te populair te zijn (in die zin dat de concurrentie hoog is)
Dit stuk krijg ik niet helder. Waarmee beoordeel je dat een woord “te populair” is? Je maakt hier een stap in je gedachten die ik niet helemaal mee kan maken.
en lijkt het mij dus moeilijk al dan niet onmogelijk hier zonder gebruik van een Adwords Campagne hoge ogen mee te gooien.
De adwords tool is voor de advertenties in Google. Als je daar mee bezig bent is het geen SEO, maar SEA. Ik ga ervanuit dat je het hebt over een vermelding voor je site krijgen in de organische resultaten. Alle informatie die je in deze tool vind is dus ook voor deze betaalde advertenties. De keyword tool wordt echter voor trefwoord onderzoek gebruik omdat het een indicatie geeft van de werkelijk belangrijke trefwoorden. Niet meer en niet minder.
Jij geeft aan dat die concurrentie niet zoveel met SEO te maken heeft. Daar bedoel je dan denk ik mee dat dit de graadmeter is voor hoeveel er op geboden wordt en dus niet hoeveel deze woorden gebruikt worden in de organische resultaten? Oftewel, ik hier niet al teveel op moet letten als ik zoekwoorden kies voor mijn site.
Exact, kies woorden die een antwoord geven op de vragen die jou klanten beantwoord willen hebben. Ik zeg dit algemeen, maar dit geld ook voor een shop. ALs iemand iets koopt is er een bepaalde noodzaak. Daar zouden shops voornamelijk hun SEO omheen moeten richten.
Dit klinkt misschien heel gek …maar als ik woorden invoer in het hulpprogramma van Google Adwords moeten deze dan elk apart op een nieuwe regel worden geplaatst en zet ik ze dan later achter elkaar in de META keywords tag als groepjes afzonderd met een komma. Als ik namelijk 3 woorden achter elkaar plaats in het hulpprogramma en ik dan ga zoeken komt Google met geen info (geen zoekvolume, concurrentie and so on) terwijl als ik in Google zoek er wel 13.000.000 resultaten verschijnen met relevante websites bovenaan! Ga ik dezelfde woorden onder elkaar opzoeken verschijnen ze ieder met nuttige info en een hoge, normale en lage concurrentie.
Ja, de trefwoorden in de keyword meta tag staan gescheiden met komma’s, maar opnieuw deze tag wordt niet gebruikt en is onbelangrijk voor SEO.
Gebruik “exact” in plaats van “breed” in de Google keyword tool. Verder reageer ik hier niet op. Google heeft een geweldige handleiding 😉 en lees een goed SEO boek 🙂