SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › De toekomst van zoekmachines – vraag 7 › Reply To: De toekomst van zoekmachines – vraag 7
Er gaat veel meer geld naar sea dan naar seo. Dat zal zo blijven, hoewel ik verwacht dat de investeringen in seo relatief gezien sneller zullen stijgen dan die in sea, gegeven de economisch uitdagende tijden. Voordeel van seo is namelijk dat het beperkte investeringen betreft. Bij sea heb je te maken met continu doorlopende klikkosten (en meestal ook maandelijkse beheerkosten, bij uitbesteding van het onderhoud van de campagnes).
Bij seo is het de kunst om op belangrijke zoekwoorden hoog te gaan scoren. Als dat eenmaal gerealiseerd is, kan je daar meestal langere tijd van profiteren. Dan zijn de kliks gratis en zijn er geen maandelijkse beheerkosten meer nodig.
Ben het met Jurgen eens dat een gecombineerde aanpak helemaal ideaal is. Dan kan je via AdWords uitzoeken welke zoekwoorden goed renderen om op die woorden vervolgens te gaan optimaliseren m.b.t. de organische resultaten. Maar ik haast mij toe te voegen dat dit zeker niet noodzakelijk is: rechtstreeks optimaliseren op basis van de door zoekers gebruikte zoekwoorden (via het Google hulpprogramma voor zoekwoorden) is meestal ook afdoende.