SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › De toekomst van zoekmachines – vraag 5 › Reply To: De toekomst van zoekmachines – vraag 5
1. Zoekoprachten via mobiel internet blijken anders te zijn dan via desktop. Bij mobiel internet wordt er meer gezocht op de gebieden: shopping, entertainment, sport en navigatie. SEO voor mobiel zou daar dus rekening mee kunnen houden.
2. Voor mobiele telefoon is het nóg belangrijker hoog te scoren omdat er veel minder resultaten per pagina worden getoond.
3. Er worden bij het mobiel zoeken meestal één, en maximaal twee woorden per zoekopdracht gebruikt. Dit betekent dat we met meer concurrentie te maken hebben, d.w.z. minder op niches kunnen optimaliseren.
4. Via mobiel ontstaat de fascinerende mogelijkheid om hele andere zaken dan tekst als input voor de zoekopdracht aan te bieden: foto’s, geluid, etc. We kunnen met onze mobiel bijvoorbeeld een foto maken van een fles wijn in de supermarkt, waarna we kunnen zien of deze wijn toevallig niet goedkoper te krijgen is, ergens in de buurt. Misschien kunnen we straks ook op basis van foto’s van gezichten zien met wie we te maken hebben? Of met een korte opname van één of ander muziekje zien welk nummer het is en meteen kunnen downloaden?
5. Zoals ik bij vraag 4 heb beschreven zal de mobiel een koppeling gaan vormen tussen ons fysieke bestaan en de virtuele wereld. Dit betekent -inderdaad- dat het zoeken via mobiel ook automatisch een indicatie van de lokatie zou kunnen meegeven.