SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Van top 10 en 20 rankings naar vreemde URL’s in top 50-150 › Reply To: Van top 10 en 20 rankings naar vreemde URL’s in top 50-150
Hoi hoi,
Naar aanleiding van het probleem met het tijdelijk verdwijnen van al onze vliegticketspagina’s uit Google kwam ik op een artikel over de Google Sandbox. Nu vroeg ik me af of jullie “weten” of je daar alleen in kan komen met een hele nieuwe website of ook wanneer een al langer bestaande website geheel vernieuwd wordt? In alles wat ik tot nu toe over de Google Sandbox gelezen heb, gaat het namelijk alleen over nieuwe domeinen, terwijl de “symptomen” van eerst hoog ranken, daarna zo goed als verdwijnen en het vermoeden dat het fenomeen vooral te zien is bij “zeer concurrentie-intensieve zoekwoorden” ook voor ArkeFly gelden… Zou dit toeval zijn?
Groetjes,
Nina
Ik zal niet zo snel de woorden Sandbox in me mond nemen. Dit is reeds een wat verouderde term. Meestal spreekt men nu over een Honeymoon periode, en daarbij lijken nieuwe websites het juist tijdelijk beter te doen ipv slechter.
Na veranderingen in content of structuur is het normaal dat men schommelingen ziet. En ja: het is mogelijk om de site op zo’n manier aan te passen dat Google zegt: Deze houden we even een periode in de gaten, tot we met meer zekerheid kunnen zeggen dat dit een legitieme website is, en geen spamdomain.
Zie dat als het aanpassen van de thermosstaat. Elk algoritme zal dan schommelingen geven. Bij grove temperatuurwisselingen zal het langer duren voordat de ranking gesettled is.
De overige vragen kan ik niet 123 beantwoorden. Hebben jullie geen inhouse SEO of SEO bureau dat de online activiteiten van arkefly beheert? Ik denk zo dat een paar procenten een groot verschil kunnen maken en dat de online activiteiten het zeker waard zijn.
Ik heb dan ook geen inzicht in jullie statistieken en on-page/off-page/marketing activiteiten. Ik kan niet aantonen of het iets met de MayDay update heeft te maken. Bij een site van omvang ArkeFly dien je er toch echt een aantal uurtjes in te duiken.
Ik kan alleen zeggen: gebruik een goede betrouwbare rank check (in webmaster tools kun je gemiddelde posities bekijken, zorg ook dat er geen personalized search aan staat).
Termen als “vliegticket kos” hebben ook constant aandacht nodig, die kun je vrijwel niet ranken op nieuwheid en relevantie alleen.