SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Van top 10 en 20 rankings naar vreemde URL’s in top 50-150 › Reply To: Van top 10 en 20 rankings naar vreemde URL’s in top 50-150
Hoi Nina,
Door een Informatie Architecten bril nog even naar ArkeFly gekeken, zie ik een paar dingen die wellicht ook van invloed kunnen zijn op de relevantie van de te ranken pagina’s.
Als ik op op de home op bestemmingen klik zie ik netjes alle bestemmingen onder elkaar, vanuit de gebruiker prima ook voor zoekmachines, alleen zie ik in de breadcrumbs dat deze pagina over vliegtickets gaat in plaats van bestemmingen. Klik ik dan op Kos bv. dan zie ik een mooie pagina die prachtig beschrijft waarom ik naar kos moet, maar in de breadcrumbs staat dat deze pagina over vliegtickets kos gaat.
Ik begrijp uit je verhaal ook dat het de bedoeling is dat deze pagina’s moeten ranken voor termen als “vliegtickets Kos” en “goedkope vliegtickes kos” zoals de titel van de pagina ook aangeeft. Vervolgens gaat het grootste gedeelte van de pagina over kos zelf, niet over vliegtickets of goedkopen vliegtickets wat de pagina voor deze termen dus minder relevant maakt. Voor die termen zou alleen de eerste allinea volstaan met daaronder een directe call to action.
Het is niet dat het onduidelijk is maar de verwarring tussen bestemmingen en vliegtickets kan aan de relevantie voor de genoemde termen wel afdoen.
Waarom heet het menu item Bestemmingen met als anchortext “bestemmingen” terwijl het verwijst naar vliegtickets.aspx en in de breadcrumbs ook verwezen wordt naar vliegtickets om vervolgens op de bestemmingspagina’s zelf weer te gaan over de bestemmingen en minder over de tickets ?
Ik zou in dit geval (zo snel kijkend) adviseren om op de home te blijven verwijzen naar “vliegtickets naar onze populiarste bestemmingen. Dan op de specifieke pagina’s alleen de eerste allinea over te laten en deze uniek te maken voor elke bestemming en dan echt te laten gaan over de vliegtickets naar die bestemming. Met daaronder een directe call to action om die tickets ook te boeken. Dus minder informatie over kos.
Ook op de home zou ik de bestemmingen tab laten bestaan en dan die bestemmingen ook echt beschrijven als bestemmingen zonder kopjes met goedkope vliegtickets etc, en dan uiteraard wel de mogelijkheid geven om te boeken als ze die oagina gelezen hebben, maar dan proberen om ook goede rankings te krijgen voor de bestemmingen op zichzelf.
Dit is zeker ook relevant voor de mensen die eerst naar info zoeken over een bestemming die dan later terugkeren en via de link naar populairste bestemmingen of direct hun vakantie kunnen boeken.
Dit is mijn eerste indruk als reactie op jou vragen.