SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Een pagina die vervalt › Reply To: Een pagina die vervalt
Voor de zoekmachines zet je dan een canonical naar een andere pagina (volgens stappen hierboven) zodat deze niet geïndexeerd word.
Een canonical is een suggestie voor Google voor pagina’s die exacte kopieën zijn van elkaar. Je kunt deze ook gebruiken om naar een ongeveer gelijke pagina te gaan, maar als je te vaak een canonical gebruikt naar een pagina die anders is dan stopt Google met het gebruiken van canonicals. Lijkt me dus niet de beste suggestie.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om een “Dit product is niet meer beschikbaar” pagina in te schakelen met daarop verwijzingen naar andere (het liefst gerelateerde) producten die nog wel te verkrijgen zijn.
Dit lijkt me afhankelijk van de status code die je retourneert. Laat je de pagina gewoon een 200 http-status retourneren dan creëer je eigenlijk een soft-404. Google zal deze herkennen. Je kunt dan beter een harde 404 hebben. Die wordt tenminste “direct” uit de index gehaald.
Met de sites die ik beheer heb ik overigens met hetzelfde probleem te maken. Een bepaald type van onze pagina’s vervallen ook heel regelmatig. Ook wij hebben gedacht over het redirecten met een 301 naar andere soortgelijke pagina’s en andere overzichtspagina’s. Het belangrijkste aspect hier is: “wat verwacht de bezoeker” en “is de pagina waar naar toe geredirect wordt ook sterk genoeg om aan deze verwachting te voldoen”. Daarom zijn we nu een experiment gestart om Google maar helemaal weg te houden van deze pagina’s. Wij hebben bijvoorbeeld in onze data gezien dat deze pagina’s eigenlijk helemaal geen grote impact hebben op het organische verkeer. Dus waarom je druk maken om zulke pagina’s. Je kunt misschien beter deze pagina’s blokkeren en andere pagina’s maken rond dezelfde trefwoorden die wel “altijd” bestaan.