SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Vindbaarheid verbeteren in de hele regio › Reply To: Vindbaarheid verbeteren in de hele regio
– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
Goede optie met beperkingen. Stel de regio in met behulp van een straal (bijvoorbeeld 20 km) of door de plaatsnamen op te noemen (zie: Google Places > edit subscription). Nadelen:
– Google Maps vermeldingen worden niet bij alle keyword combinaties getoond (bijvoorbeeld: ‘webdesign delft’ of ‘webdesignbureau delft’ geven geen kaartjes, maar ‘webdesign bureau delft’ weer wel.) Check dus eerst goed of er ook daadwerkelijk kaartjes / Google maps vermeldingen worden getoond voor de (regionale) zoekwoorden waarop je in wilt zetten.
– De kans dat je op een andere plaatsnaam wordt gevonden dan de plaats waarin je bedrijf gesitueerd is, wordt kleiner naarmate de competitie groter wordt. Het heeft geen zin om als bakker in Amsterdam te willen ranken op ‘bakkerij Rotterdam’ omdat er honderden concurrenten zijn. Dit geldt al helemaal voor plaats-/provincienamen: Utrecht en Groningen. Google geeft bedrijven in de stad altijd voorrang (een belangrijke factor in Google Maps is de hemelsbrede afstand tot het centrum).
– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
– Is het beter om zoveel mogelijk backlinks naar je webpagina’s aan te maken met de plaatsnamen als ankertekst?
Deze twee punten voeg ik samen omdat ze afhankelijk zijn van elkaar. Alleen ankertekst links werkt niet optimaal, net als het noemen van de plaatsnamen zonder backlinks (lees: voldoende PageRank).
Je hebt gelijk over het feit dat Google het ranken op andere plaatsnamen toestaat, zeker als daar ook je doelgroep zit. Probleem is dat er vaak wel een andere regel wordt overtreden: de ‘regio’pagina’s onderling verschillen dusdanig weinig van inhoud (vaak alleen de plaatsnaam) waardoor de pagina’s niet uniek genoeg zijn (lees: meer dan 95% duplicate content).
Dus als je deze tactiek inzet, zorg er dan voor dat de regiopagina’s voldoende unieke content bevatten (bijvoorbeeld: referenties van bedrijven uit die plaats, projectomschrijvingen voor die plaats etc.) Met veel plaatsnamen is dit lastig, maar levert uiteindelijk wel resultaat op. Zorg ook dat de regiopagina’s voldoende PageRank krijgen. Neem bijvoorbeeld in het hoofdmenu een item ‘onze locaties’ op, zodat de onderliggende regiopagina’s voldoende PageRank vangen. Maak de regiopagina’s onderdeel van je website ipv ze weg te moffelen via een link in de sitemap.
Een nog niet genoemde optie is het maken van satellietsites voor diverse regio’s. Maak miniwebsites afgestemd op een doelgroep in een bepaalde locatie: [url]www.[mijnbedrijf]amsterdam.nl.
Ook hierbij geldt dat hoe meer zorg en aandacht je aan deze pagina’s besteed, des te meer het oplevert.