SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › seo is onzin › Reply To: seo is onzin
Volgens mij heb je de optimalisatie niet goed aangepakt omdat de doelstelling vanaf het begin niet goed was. Het uitgangspunt: ranken op ‘sieraden’ is eigenlijk je einddoel. Dit bereik je pas na een paar jaar omdat er zoveel concurrentie op zit. In de tussentijd wil je natuurlijk ook sieraden verkopen, dus moet je eerst inzetten op een hele range longtail zoekwoorden voordat je aan het ‘sieraden’ ranking avontuur begint.
Dus mijn vragen zouden zijn:
1) Wat voor een sieraden verkoop je eigenlijk?
voorbeelden zoekwoorden:
armbanden
kettingen
2) Welk materiaal?
voorbeelden zoekwoorden:
gouden sieraden
zilveren sieraden
gouden kettingen
3) Zijn de sieraden van een bepaald merk?
voorbeelden zoekwoorden:
buddha to buddha armbanden
buddha to buddha sieraden
4) Heb je alleen een webwinkel of ook een fysieke winkel?
voorbeelden zoekwoorden:
sieraden amsterdam
sieradenwinkel amsterdam
5) Heb je ingezet op actie zoekwoorden?
sieraden kopen
online sieraden kopen
armbanden bestellen
buddha to buddha gouden armbanden bestellen
Etc.
Hier krijg je misschien minder bezoekers mee, dan op het zoekwoord ‘sieraden’, maar bedenk goed dat mensen die op ‘sieraden’ zoeken in een verkenningsfase zitten: ze weten nog niet wat ze willen kopen. Iemand die zoekt op ‘buddha to buddha gouden armbanden bestellen’ weet wat hij wil en is de verkenningsfase voorbij. Deze persoon wil iets kopen.
Je krijgt dus de situatie dat: ‘buddha to buddha gouden armbanden bestellen’ maar 10x bezoekers per maand oplevert met een conversieratio van 50% en dat het zoekwoord ‘sieraden’ 5000 bezoekers oplevert met een conversieratio van 0,1%. Beiden leveren 5 verkopen op, alleen is het vele malen eenvoudiger ranken op de eerste term.