SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › landingspagina’s › Reply To: landingspagina’s
Vraagje:
Kan het zijn dat wanneer er wordt gewerkt met landingspagina’s die niet via de site te benaderen zijn dit de ranking van de paginas op de site negatief beinvloeden?
Stel je hebt een site over onderwerp x en wilt voor iedere regio een landingspagina aanmaken waarna ze dus verder kunnen navigeren op de site. Hiervoor moet je veel bijna dezelfde paginas hebben met als verschil de regio. Dit veroorzaakt natuurlijk weer dubbele content wat slecht is maar stel dat je het dubbele content issue weet te omzeilen…
Hoe kijkt Google hier tegen aan?
Volgens mij heb je het over het fenomeen ‘orphan pages’. Als ik je goed begrijp wil je dus landingspagina’s voor regio’s maken op jouw domein die verrder niet benaderbaar zijn via de website (=orphan page). Google moet die pagina’s wel via een link vinden (buiten je domein of binnen je domein via de sitestructuur; dit laatste wil je niet), zoals SEOguru al aangeeft. Je moet dus linkbuilding doen op alle orphan pages, als je het niet via je domein wilt linken. Iedere orphan page heeft een link nodig om geindexeerd te worden (zodat ze ‘orphan’ af zijn). Ik denk niet dat deze methode succesvol is. Kost teveel tijd en het is juist jouw sitestructuur die alle ‘regiopagina’s’ goed kan ondersteunen, waardoor die regiopagina’s beter kunnen ranken. Maak jouw regiopagina’s dus onderdeel van jouw sitestructuur. Probeer teksten op regiopagina’s zo uniek mogelijk te maken, voeg dus regiospecifieke info toe om de standaard teksten aan te vullen.
Kijk bijvoorbeeld naar de vliegticketboeren die de laatste jaren hun regiopagina’s op dezelfde manier vormgeven. Voorbeeld, nummer 1 voor ‘vliegticket madrid’: Vliegtickets Madrid – Goedkope tickets Madrid | CheapTickets.nl
Zie je hoe ze aan de rechterkant (unieke) reisinformatie toevoegen om deze landingspagina goed te laten ranken op ‘vliegticket madrid’. Google kijkt bijvoorbeeld naar synoniemen en sterk gerelateerde termen aan ‘vliegticket’ (tickets, luchtvaartmaatschappijen) en ‘Madrid’ (Plaza de Cibeles; Spaanse hoofdstad; Calle Huertas; Joy Eslava; Palacia Faviria). Zo bepaalt Google rankings (voor onpage factoren iig)