SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google meldt over duplicate content › Reply To: Google meldt over duplicate content
Dat is bij Google uiteraard de grote vraag. Het heeft volgens mij te maken met het moment dat Google de content indexeert. En daarbij komt uiteraard de autoriteit van de site om de hoek. Een site met een hoge autoriteit zal vaker gecrawled en geïndexeerd worden. Het is dus aannemelijk dat een site met een hoge autoriteit eerder wordt aangemerkt als de ‘eigenaar’ van de content dan een site die misschien de starter is van de content. Daarom is het belangrijk om een goed crawlbare site te maken met unieke interessante content. Dat maakt je op een gegeven moment een autoriteit.
Ik denk ook dat het moment van indexeren bepalend is. Het is daarom van belang dat je een artikel dat je op meerdere websites wilt zetten eerst op je eigen website laat indexeren en vervolgens pas het artikel verspreid over andere sites (om het probleem zoals hierboven beschreven te voorkomen).
Interessante vraag is natuurlijk wat er in het volgende geval gebeurt:
Stel je hebt een artikel op je website staan. Een ander domein kopieert het artikel (met of zonder toestemming). Een maand later verplaats je het artikel naar een andere URL binnen je domein vanwege een herstructurering van de site. Het artikel wordt opnieuw geindexeerd. Welk artikel is dan leidend? Jouw artikel op de nieuwe URL of de kopie op het andere domein? Zorgt bijvoorbeeld een 301-redirect van je oude naar je nieuwe URL ervoor dat je ook het ‘recht op eerste publicatie’ behoudt (lees: jouw URL wordt weergegeven in de zoekresultaten)? Ik heb het niet getest. Iemand?