SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Keyword onderzoek: hoe goed doen? › Reply To: Keyword onderzoek: hoe goed doen?
Goede vraag en goede discussie.
Roland, op jouw website ben ik een keer een goed stappenplan tegengekomen over het uitvoeren van een goed zoekwoordonderzoek. Ik denk dat dit artikel wel relevant is.
Zelf heb ik al een hoop vragen gesteld over zoekwoordonderzoek, o.a. hier op het SEO forum. Misschien dat je ze even wilt checken. Zit vast nuttige informatie tussen.
Zelf begin ik met zoekwoordonderzoek door te brainstormen en de volgende vraag te beantwoorden: “Wat zou mijn doelgroep te weten willen komen”. Tijdens deze eerste stap ga je nog niet zozeer in op de losse woorden, maar meer op de groepen informatie die je wilt bieden. De secties van je website. Hiervoor gebruik ik om op ideeën te komen de volgende hulpbronnen:
-
[*]Websites van concurrenten
[*]Google Analytics Statistieken
[*]Boeken
[*]Discussies op fora
[*]Google Suggestions
[*]Google Adwords keywordtool
[*]Google Webmastertools
[*]Vraag het mensen (ask ten taxi drivers rule)
[*]Goeievraag
[*]Artikelensites
[*]Kennis van de ondernemer
[*]Brainstormen
[*]Blogartikelen en reacties
[*]Gesprekken voeren met mensen
[*]Interviews afnemen
Let op, eerst en vooral de groepen informatie bedenken.
Dit wordt enkel en alleen de kapstok voor je zoekwoorden.
Vervolgens gebruik je min of meer dezelfde tools om de daadwerkelijke zoekwoorden te vinden. Hierbij houd je in het achterhoofd dat je alleen woorden en zoektermen aan de kapstok wilt hangen die gaan converteren (naar verwachting). Vermijd dus het gebruik van te brede zoekwoorden, immers vaak komen deze brede zoekwoorden al terug in je long tails of zoektermen.
De volgende stap is selecteren op basis van zoekvolume en conversieverwachting.
De belangrijkste zoekwoorden en zoektermen verdienen de meeste aandacht in de sitestructuur.
Iemand meer tips 🙂