SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe zet je een objectief zoekwoordenonderzoek op? › Reply To: Hoe zet je een objectief zoekwoordenonderzoek op?
Beste Jens,
Brainstormer met mensen die ervaring hebben met het product en de markt levert vaak een goed beeld op van trefwoord categorien en dient als prima basis voor verder onderzoek. De Adwords tool gebruikt verwante trefwoorden en synoniemen. Dit werkt erg goed om een basis campagne op te zetten. Als je budget hebt kun je beginnen een Adwords campagne op te zetten.
Begin deze campagne met brede woorden en specificier deze steeds verder naar mate de campagen volwassen wordt. Zo kun je de daadwerkelijk zoekopdrachten (advertentie weergaven), CTR en conversie ratio gebruiken om te bepalen of een trefwoord daadwerkelijk geschikt is. Hierna ga je je op SEO focussen. De haalbaarheid van een concurrentie doen we door te kijken naar de concurrentie in Google op elk trefwoord.
Meer info: Zoekgedrag analyse – het keyword onderzoek – GoalGorilla
Je vraagt welke woorden mensen gebruiken, maar ga nog een stap verder. Zijn ze vervolgens daadwerkelijk opzoek naar jouw product? Daarnaast is haalbaarheid van het scoren belangrijk. Op een trefwoord als ‘Marktplaats’ kun je waarschijnlijk niet scoren..
Als laatste is het goed te kijken hoe het verkoopproces voor het product gaat en welke trefwoorden mensen hierbij gebruiken:
Van Gladior.com
Hoe verder mensen in het verkoopproces zitten, hoe specifiekere trefwoorden ze gebruiken. Het aantal zoekers neemt dan wel af, maar de conversie ratio neemt toe.
Dit alles dient mee genomen te worden in een Search Engine Marketing (SEM) strategie.
Succes!