SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Vindbaarheid verbeteren in de hele regio › Reply To: Vindbaarheid verbeteren in de hele regio
Je hebt gelijk over het feit dat Google het ranken op andere plaatsnamen toestaat, zeker als daar ook je doelgroep zit. Probleem is dat er vaak wel een andere regel wordt overtreden: de ‘regio’pagina’s onderling verschillen dusdanig weinig van inhoud (vaak alleen de plaatsnaam) waardoor de pagina’s niet uniek genoeg zijn (lees: meer dan 95% duplicate content).
Precies. Als slotenmaker in Houten, wil je ook gevonden worden in de omliggende plaatsen. Om allemaal pagina’s te maken als [slotenmaker + plaats in de omgeving] is voor Google waarschijnlijk een doorway page en ook duplicate content. Maar wat is dan wel een goede oplossing hiervoor?
Dus als je deze tactiek inzet, zorg er dan voor dat de regiopagina’s voldoende unieke content bevatten (bijvoorbeeld: referenties van bedrijven uit die plaats, projectomschrijvingen voor die plaats etc.) Met veel plaatsnamen is dit lastig, maar levert uiteindelijk wel resultaat op.
Dus 20x een pagina als [slotenmaker + plaats in de omgeving] is prima, zolang ze maar unieke content bevatten? Zijn dit dan geen doorway pages of deels duplicate content pagina’s (die bv. voor 50% uit duplicate content bestaan). Ik bedoel, een referentie maakt die pagina dan nog niet uniek.
Of is het beter om artikelen te gaan schrijven van klanten die je in de omliggende plaatsen hebt geholpen en deze artikelen
te linken vanaf je algemene pagina op de website? (link naar gerelateerde content)
Zorg ook dat de regiopagina’s voldoende PageRank krijgen. Neem bijvoorbeeld in het hoofdmenu een item ‘onze locaties’ op, zodat de onderliggende regiopagina’s voldoende PageRank vangen. Maak de regiopagina’s onderdeel van je website ipv ze weg te moffelen via een link in de sitemap.
Dan krijg je toch alsnog zo’n dropdown menu als:
– Slotenmaker Haarlem
– Slotenmaker Abcoude
– Slotenmaker Diemen
– Slotenmaker Zaandam
– etc.
Dat ziet er toch niet uit?
Een nog niet genoemde optie is het maken van satellietsites voor diverse regio’s. Maak miniwebsites afgestemd op een doelgroep in een bepaalde locatie: [url]www.[mijnbedrijf]amsterdam.nl
Stel dat het bedrijf “Erkamp” heet. Moet ik dan aanmaken:
– erkampamsterdam.nl
– erkamphaarlem.nl
– erkampabcoude.nl
– erkampdiemen.nl
Ook hierbij geldt dat hoe meer zorg en aandacht je aan deze pagina’s besteed, des te meer het oplevert.
Is het niet beter om al je tijd en energie in één site te steken en daar het beste van te maken i.p.v. je aandacht te besteden aan 10 verschillende sites?
Ik zit hier echt mee in mijn maag. Ik hoop dat iemand zijn visie (of nog beter, zijn ervaring) wil delen.
Matt Cutts heeft er dit over te vertellen: http://www.mattcutts.com/blog/give-each-store-a-url/