SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google verandert automatisch het zoekresultaat › Reageer op: Google verandert automatisch het zoekresultaat
Ja, dat is vervelend. Als ik bij mij (in Amsterdam) zoek op ‘spelvogel’, dan toont Google wel gewoon netjes de spelvogel-resultaten (met als optie om speelvogel-resultaten te tonen), maar als ik zoek op ‘de spelvogel’ dan krijg je inderdaad speelvogel-resultaten (met als optie om toch spelvogel-resultaten te tonen).
Je moet weten dat de suggesties van Google tot stand komen m.b.v. een zelf-lerend algoritme. Het zijn dus geen mensen die dat bepalen.
Op basis van de zoekwoordplanner van Google zie ik dat er noch in Nederland, noch in België, wordt gezocht op deze twee zoektermen (zoekvolume in alle gevallen nul, gemiddeld over de afgelopen 12 maanden). In de praktijk zal er wel degelijk op gezocht worden, maar de volumes zijn in ieder geval laag.
Op basis van deze lage zoekvolumes moet Google dus bepalen wat mensen bedoelen als ze ‘(de) speelvogel’ of ‘(de) spelvogel’ intypen. Tot dit moment concludeert Google dat ze waarschijnlijk ‘speelvogel’ bedoelen, waarschijnlijk omdat niemand vooralsnog op ‘spelvogel’ zoekt, maar dat kan ook weer veranderen.
Als jouw webwinkel bekender gaat worden, en mensen om die reden vaker ‘de spelvogel’ gaan intypen én vervolgens ook de link aanklikken dat ze ook daadwerkelijk de resultaten willen zien van ‘de spelvogel’ (zoals ik zojuist heb gedaan, at your service), dan verwacht ik dat het lerende algoritme van Google de suggesties gaat aanpassen. Je zal dus wat steviger moeten inzetten op branding.
Spelvogel lijkt mij bovendien een prima naam, die ik niet zomaar zou aanpassen.