SEO kennis-, training-, en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google verandert automatisch het zoekresultaat
Tags: lerende machines
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 11 maanden geleden door
Alain Sadon.
-
AuteurBerichten
-
-
05/01/2017 om 1:30 pm #37047
Hallo,
Ik heb sinds recent een webwinkel aangemaakt voor de verkoop van bordspellen. Deze laatste heb ik De Spelvogel genoemd, maar blijkbaar was dat geen slim idee.
Als je dit opgeeft in google, dan verandert het immers automatisch in “De Speelvogel”. In de meeste gevallen moet je dan klikken op “resultaten voor De Spelvogel” om toch de juiste website te kunnen vinden. Dit is bijzonder lastig sinds er blijkbaar effectief een winkel “De Speelvogel” bestaat.
Ik heb veel tijd gestoken in het aanmaken van de website en er is wel wat aan SEO gebeurd, maar ik weet niet hoe ik het probleem met die correctie op google zoekacties moet aanpakken. Weet iemand hier raad?
-
05/01/2017 om 9:53 pm #37048
Ja, dat is vervelend. Als ik bij mij (in Amsterdam) zoek op ‘spelvogel’, dan toont Google wel gewoon netjes de spelvogel-resultaten (met als optie om speelvogel-resultaten te tonen), maar als ik zoek op ‘de spelvogel’ dan krijg je inderdaad speelvogel-resultaten (met als optie om toch spelvogel-resultaten te tonen).
Je moet weten dat de suggesties van Google tot stand komen m.b.v. een zelf-lerend algoritme. Het zijn dus geen mensen die dat bepalen.
Op basis van de zoekwoordplanner van Google zie ik dat er noch in Nederland, noch in België, wordt gezocht op deze twee zoektermen (zoekvolume in alle gevallen nul, gemiddeld over de afgelopen 12 maanden). In de praktijk zal er wel degelijk op gezocht worden, maar de volumes zijn in ieder geval laag.
Op basis van deze lage zoekvolumes moet Google dus bepalen wat mensen bedoelen als ze ‘(de) speelvogel’ of ‘(de) spelvogel’ intypen. Tot dit moment concludeert Google dat ze waarschijnlijk ‘speelvogel’ bedoelen, waarschijnlijk omdat niemand vooralsnog op ‘spelvogel’ zoekt, maar dat kan ook weer veranderen.
Als jouw webwinkel bekender gaat worden, en mensen om die reden vaker ‘de spelvogel’ gaan intypen én vervolgens ook de link aanklikken dat ze ook daadwerkelijk de resultaten willen zien van ‘de spelvogel’ (zoals ik zojuist heb gedaan, at your service), dan verwacht ik dat het lerende algoritme van Google de suggesties gaat aanpassen. Je zal dus wat steviger moeten inzetten op branding.
Spelvogel lijkt mij bovendien een prima naam, die ik niet zomaar zou aanpassen.
-
05/01/2017 om 9:56 pm #37049
Toevoeging: op ‘de speelvogel’ blijkt wel 720 keer per maand gezocht te worden en op ‘de spelvogel’ nul keer. Maar goed, dat verandert mijn betoog niet. Het gaat er namelijk niet om dat er dan meer dan 720 keer/maand op ‘de spelvogel’ gezocht moet gaan worden, maar het gaat er om dat er überhaupt op ‘de spelvogel’ gezocht gaat worden.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Google Fred update,semantisch zoeken, Google rankings en social signals. 04/08/2017 Kwaliteit, kwaliteit en nog meer kwaliteit.... Al een lange tijd is duidelijk dat Google de focus legt op kwaliteits content. Logisch natuurlijk want kwaliteits content leveren loopt in lijn met Google's "why" vraag. Wat bedoel…
- crawlgedrag Google 17/05/2018 Hoi Ik wil even de volgende vraag stellen. Wanneer ik bij crawlfouten in Search Console kijk, dan zie ik gedurende de gehele maand een gelijkmatige lijn die aangeeft dat er zo´n 85 crawlfouten zijn. Af…
- Sitestructuur Google 25/01/2019 Beste, Ik heb nog eens een vraag ivm met Google zoekresultaten. Sinds vandaag zie ik geen onderverdeling meer als ik mijn website intyp in Google. Terwijl dit al een jaar wel zo was. Hoe kan…
- Taalweergave in Google 27/10/2017 Ik heb een meertalige website in Wordpress waar de standaardtaal ingesteld is op Nederlands. Wanneer ik de bedrijfsnaam ingeef in Google.be of Google.nl en de zoekresultaten bekijk in wordt mijn site weergegeven in de engelse taal…
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.