In een serie van artikelen zal ik uitgebreid ingaan op de eisen die vanuit SEO bezien gesteld mogen worden aan Content Management Systemen (CMS-en). Een CMS is een prachtig instrument om op eenvoudige wijze dynamische websites te realiseren. Maar als de website vervolgens slecht wordt gevonden in zoekmachines is dat een gemiste kans, juist omdat een CMS potentieel zo geschikt is voor zoekmachines. Je ziet in toenemende mate CMS-en op de markt verschijnen die zich profileren op het gebied van SEO. Op welke punten doen ze dat en kloppen hun claims wel? Hoe ziet een écht SEO-CMS er idealiter uit, zowel vanuit technisch perspectief als het perspectief van de beheerder ervan?
Abonneer u op de RSS-feed van deze weblog om meteen op de hoogte te worden gebracht van het verschijnen van het volgende artikel of plaats uw naam op de mailinglijst (rechtsonder in scherm).
Lees hier deel II van de serie.
Inleiding
Hoewel SEO in de grond een technische discipline is, is mijn basisstelling dat SEO pas werkelijk zin heeft als de beheerder (in het bijzonder de content manager) nadrukkelijk betrokken wordt bij SEO. Mijn ervaring vanuit de SEO trainingen die ik bij bedrijven geef, is dat technici en beheerders op dit punt nog veel te weinig samenwerken. Een ideaal SEO-CMS zou daar een goed geolied team van moeten maken. Maar hoe kan een SEO-CMS daar zorg voor dragen? Het antwoord moet gezocht worden in zowel techniek als usability. In deel 1 van de serie ga ik eerst in op de vraag wat een CMS nu eigenlijk is, om dan ook meteen al wat te kunnen zeggen over de vraag waarom een CMS potentieel zo geschikt is voor SEO.
Wat is een CMS?
Een website kan op twee manieren zijn opgebouwd: statisch of dynamisch.
Bij statische websites staan alle pagina’s statisch, d.w.z. in hun uiteindelijke vorm, op de server. Als een webpagina wordt aangeroepen kan deze van de server worden gehaald en onmiddellijk worden getoond in de browser van de gebruiker. Als er een pagina aan de website moet worden toegevoegd, dan moet de webontwikkelaar er aan te pas komen om de nieuwe pagina te maken en verwijzingen naar de pagina te leggen. Als een website niet meer is dan een soort visitekaartje, dan volstaat deze aanpak. Dan is er namelijk niet de behoefte steeds nieuwe pagina’s aan de websites toe te voegen, maar kan de website in principe jarenlang mee.
Vanuit zoekmachine optimalisatie (SEO) bezien zijn statische websites echter niet optimaal. De onwrikbare basisregel binnen SEO luidt namelijk: ‘content (inhoud) is king’. Statische websites hebben uiteraard ook content, maar stimuleren de beheerder van de website niet om content te blijven produceren. En dat terwijl iedere aan de website toegevoegde nieuwe pagina een potentiële trekker van verkeer is vanuit de zoekmachines.
Gelukkig kunnen websites daarom ook dynamisch worden opgezet. Dynamische websites worden gerealiseerd via wat we noemen een Content Management Systeem (CMS), wat niets anders is dan een verzamelnaam voor alle softwaretoepassingen waarmee het mogelijk wordt zonder veel technische kennis pagina’s (met tekst, foto’s, film, etc.) aan de website toe te voegen. Er zijn vele verschillende CMS-en op de markt, allen met hun eigen mogelijkheden en beperkingen.
CMS-en bestaan al heel lang, omdat er al van het begin af aan behoefte bestond aan dynamische websites. In het huidige Google-tijdperk blijken CMS-en daar bovenop in principe dus nog eens goed lokaas ter kunnen produceren voor zoekmachines. “In principe”, want vele CMS-en produceren webpagina’s die niet goed geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Technisch goed geconstrueerde pagina’s zijn erg belangrijk, want content alleen is niet voldoende: zoekmachines moeten de content namelijk ook optimaal kunnen lezen en snappen. Om dit te begrijpen moeten we even een stapje dieper en kijken hoe een CMS werkt.
Hoe werkt een CMS?
Bij een CMS zijn een tweetal basiselementen van de webpagina, uit elkaar getrokken, namelijk 1) de content van de pagina en 2) het design van de pagina. De content van de pagina is opgeslagen in een database en het design meestal in zogenaamde templates, d.w.z. pagina’s die alleen vormgevingsaspecten bevatten en waarin via een variabele wordt aangeven waar de content geplaatst moet worden. Op het moment dat een webpagina vanuit een browser wordt opgeroepen zorgt het CMS ervoor dat de content uit de database binnen de template wordt ingevoegd, waarna de pagina pas getoond wordt. Zo’n template kan naast de variabele voor de content, meerdere variabelen bevatten die –op het moment dat een pagina of url wordt aangeroepen- vanuit de database in de template ingevoegd kunnen worden. Deze op die manier ingevulde template wordt dan in de browser van de gebruiker getoond.
In voorgaand schema is (aan de linker kant) te zien hoe de aanroep van een URL door een gebruiker, resulteert in een bepaalde webpagina (gedefinieerd door het argument van de scriptaanroep, in dit voorbeeld id=8), met gebruikmaking van de template aan de ene kant en de content en overige variabelen uit de database aan de andere. Een CMS bestaat aan de gebruikerskant dus uit een script die op deze wijze pagina’s genereert. Aan de beheerderkant (rechts in het schema) bestaat het CMS uit een User Interface (UI) om op gebruikersvriendelijke wijze de templates te definiëren en de database te vullen met content en overige variabelen.
Ook zoekmachines (d.w.z. de zoekrobots die het web afstruinen) krijgen alleen, net als gewone bezoekers, de resultante van dit hele proces namelijk de genoemde webpagina, te zien. Om zoekmachine te laten snappen waar deze pagina over gaat is het zaak dat de door het CMS gegenereerde pagina’s geoptimaliseerd zijn, en de beheerder bovendien maximale ondersteuning krijgt in het benadrukken waar de pagina’s over gaan. Hierover meer in het volgende artikel.
Ps. M.b.t. de vraag wat de voordelen zijn van open source CMS-en boven betaalde CMS-en is gisteren een forum-discussie gestart. Bijdragen op dat punt zijn van harte welkom. De resultaten ervan zullen (met bronvermelding) verwerkt worden binnen onderhavige SEO-CMS serie.