SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Meerdere sites met identieke SEO
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 4 maanden geleden door Alain Sadon.
-
AuteurBerichten
-
-
28 mei 2021 om 7:22 pm #40589
Beste lezer, fijn dat je de tijd neemt om mijn vraag te lezen.
Ik ben beheerder van een webshop, daarvan is 1 hoofd webshop en hangen 5 andere webshops aan vast. Denk hierbij aan website naam opgebouwd uit het volgende: 1x aan domeinnaam.nl, en 5x aan plaatsnaam.domeinnaam.nl. Ik gebruik even een fictieve naam om het duidelijk te maken. De pagina’s zien er exact precies hetzelfde uit, alleen is de homepagina anders.
Nu weet ik met de kennis die ik hier gelezen heb dat het niet verstandig is om de SEO op alle webshops hetzelfde te schrijven. Maar dit is wel al gebeurt. Waardoor ik het idee heb dat wij in de organische zoekresultaten niet het gewenste resultaat halen, wij niet goed zichtbaar zijn.
Heeft iemand tips hiermee, hoe kan ik ervoor zorgen dat de hoofdshop eerder wordt weergegeven in de zoekmachine dan de subshops. Want nu gebeurt het dat de 1 van de subshops altijd als eerste naar boven komt, terwijl wij de traffic via de hoofdshop willen.
Want ik heb het idee doordat wij dus dezelfde informatie 6x aanbieden aan Google we weggedrukt worden en niet goed naar boven komen in de organische zoekresultaten. Hoe kunnen we dit het beste aanvliegen, om een goede zichtbaarheid te krijgen met de webshop welke in graag wil.
Kan iemand mij verder helpen, ook of mijn aannames gegrond zijn?
Dankje wel.
-
1 juni 2021 om 12:43 pm #40593
Bij duplicate content situaties (zoals bij jou) indexeert Google normaal gesproken één van de pagina’s (met dubbele content). De anderen vallen uit de index. Dat is jammer, want die andere pagina’s hebben misschien ook backlinks en dus pagerank wat je zodoende kwijt raakt. De manier om krachten van al die dubbele content pagina’s te bundelen in één pagina is de toepassing van de rel=canonical.
Hier meer info van Google over de rel=canonical.
Als je in de pagina’s van je subdomein-shops de rel=canonical opneemt naar de overeenkomstige pagina’s in je hoofddomein-shop wordt de kracht gebundeld in het hoofddomein en zal Google alleen nog pagina’s van het hoofddomein gaan tonen. De vraag is dan wel waarom je de subdomein-shops nog zou aanhouden.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.