SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Ranking op anchortekst of paginaniveau?
Tags: ankertekst, autoriteit, citation flow, mozrank, populariteit, url rating
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Alain Sadon.
-
AuteurBerichten
-
-
14 april 2017 om 7:07 pm #37442
Hallo,
Ik ben zelf nog niet zo heel erg bekend met linkbuilding en heb een vraag waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen.
In het verleden dacht ik dat linkbuilding enkel ging om het hoger komen met een specifieke pagina voor een keyword dat je zelf instelde op die pagina. Onlangs vond ik uit dat Google ook kan ranken op woorden die enkel in de anchortekst voorkomen en niet per se op de pagina weergegeven zijn. Zo rankt Adobe erg hoog op met de tekst ‘Klik hier’, terwijl dat woord absoluut niet het keyword van de achterliggende pagina is.Nou vroeg ik mij af wat er gebeurd als het keyword dat je zelf hebt ingesteld op de pagina, totaal niet overeenkomt met het over grote deel van de anchortekst. De kracht van de pagina zelf stijgt namelijk wel. Kijkt Google dan alleen naar het keyword vanuit de anchortekst en wordt de kracht van dat keyword in Google gestimuleerd? Of wordt, omdat de autoriteit van de pagina omhoog gaat, ook het keyword op de pagina zelf hoger gerankt?
Een klein voorbeeld: mijn focus keyword is ‘Football game’s’, maar het overgrote deel van de anchortekst achter de verwijzingen zegt ‘Soccer Games’. Gaat in dat geval de ranking voor het woord ‘Football Game’s’ wel omhoog?
-
14 april 2017 om 7:43 pm #37446
Google kan tegenwoordig heel goed verschillende termen met elkaar in verband brengen. Daar worden AI-technieken voor ingezet. Google noemt dat RankBrain. Google zal snappen dat Football Games en Soccer Games iets met elkaar te maken hebben. Het is juist goed pagina’s niet alleen te optimaliseren op één woord, maar pagina’s juist te optimaliseren op woorden die dezelfde intentie hebben. De groep woorden met dezelfde intentie noemen we een topic. We optimaliseren pagina’s tegenwoordig dus op topics, niet op enkele zoekwoorden. Variatie in ankerteksten, en afwijkingen van het specifieke woord dat je voor ogen hebt in de pagina, is prima.
-
19 april 2017 om 8:46 am #37451
Hoi Alain,
Bedankt voor je antwoord! Er blijft echter een onderdeel dat niet geheel duidelijk is bij mij, ik hoop dat je me daar mee kunt helpen. Het blijft voor mij namelijk een beetje onduidelijk in hoeverre de autoriteit nu wordt opgebouwd per gebruik van de keywords in de ankertekst, per pagina (en het daarop ingestelde keyword/topic) of allebei? Ik zal even een voorbeeld geven van de situatie die ik bedoel:
Een webpagina die is ingericht op het keyword ‘voetbal’ ontvangt 100 verwijzingen. Van deze 100 verwijzingen zijn er 90 met de ankertekst ‘appels’. Het overgrote deel van de ankertekst komt dus niet overeen met het keyword waar de pagina zich op richt. In hoeverre stijgt dan toch de autoriteit op die pagina, in dit geval voor het keyword ‘voetbal’? Of is de ankertekst zo leidend in dit geval dat een verwijzing met een niet-overeenkomende ankertekst ten opzichte van het keyword niets helpt in de autoriteit van de pagina, die per slot van rekening is gericht op een ander keyword.
Concreet: in hoeverre kan de 90% ‘appels’ verwijzingen in dit geval van invloed zijn op de autoriteit van de pagina (en dus het keyword voetbal)? Of bepaalt de ankertekst dat de pagina niet over voetbal lijkt te gaan en stijgt daardoor ook niet de autoriteit voor de op dat keyword geoptimaliseerde pagina?
Mijn eerste gedachte was namelijk dat de ankertekst enkel helpt bij de optimalisatie van de verwijzingen richting een webpagina en daarmee enkel de autoriteit voor die pagina (en het daarop ingestelde keyword/topic) laat stijgen. Maar het ‘Klik hier’ voorbeeld van Adobe lijkt aan te geven dat Google ook pagina’s kan ranken middels de ankertekst. Dit maakte mij erg nieuwsgierig naar de invloed van de ankertekst ten opzichte van de autoriteit van een webpagina.
- Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 6 maanden geleden door Anziens12.
-
-
20 april 2017 om 7:04 pm #37458
1. Autoriteit is zoekwoord-onafhankelijk
2. Ankertekst is een rankingfactor
ad1. De autoriteit van een pagina of een site wordt puur bepaald op basis van de links naar de pagina c.q. site. Hierin wordt de ankertekst van de links niet betrokken. Autoriteit is afgeleid van Google’s PageRank-begrip. Het staat (oorspronkelijk) voor de kans dat een random surfer (een robot die willekeurig linkjes aanklikt) op de pagina c.q. site uitkomt.
Autoriteit staat tegenover het begrip populariteit, dat staat voor de mate van verkeer op een site. Autoriteit zegt dus ook niet direct iets over de hoeveelheid verkeer, maar alleen iets over de inkomende links. Links die vanaf pagina’s komen die zelf ook weer veel links hebben, krijgen daarbij meer kracht, etc. PageRank is een wiskundig verhaal waar de oprichters van Google groot mee zijn geworden. Moz berekent dit via de MozRank, Ahrefs via de URL rating en Majestic via de Citation Flow.
Autoriteit is een zoekwoord-onafhankelijke bodem onder het scorend vermogen van de pagina/site.
ad2. De teksten in de links, de ankerteksten dus, zijn mede bepalend voor de vraag waarop Google de pagina laat ranken. De woorden in de meta-title, de content, de url, de h1, etc. vallen in dezelfde categorie. Hoe hoger de autoriteit van een pagina, hoe gemakkelijker de pagina scoort op die woorden.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.