SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Tips om teaserpagina te optimaliseren
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door Roger.
-
AuteurBerichten
-
-
4 augustus 2016 om 6:58 pm #36478
Ik heb een website met ca. 30 producten die voor verschillende doelgroepen interessant zijn. Per doelgroep heb ik een pagina gemaakt met teasers naar de relevante producten. Een teaser houdt in mijn geval in : titel + korte tekst van ca. 200 karakters en een foto + link.En op zo’n teaserpagina staan ca 15 teasers.
De pagina’s met deze teasers wil ik graag redelijk vindbaar hebben in Google.
Nu zoek ik in Google naar tips hieromtrent, maar als ik teaserpagina of teaserpage intoets dan kom ik niet ver. Hebben jullie tips waar ik naar moet zoeken? Misschien is er wel een term voor zo’n pagina, dan kom ik vast verder 🙂
- Dit onderwerp is gewijzigd 8 jaren, 2 maanden geleden door seolearner.
-
5 augustus 2016 om 10:14 am #36482
Vanuit SEO bezien is een ’teaserpagina’ niets anders dan een normale webpagina, waarbij dus ook de normale SEO-adviezen gelden. Zo is een tekst van 200 woorden erg weinig, met name als het gaat over het gevonden worden op concurrerende zoektermen.
-
5 augustus 2016 om 10:17 am #36483
Het gaat niet om 200 woorden, maar 200 karakters per teaser en die teasers worden op verschillende pagina’s binnen dezelfde site getoond.
Dus ik zit bijvoorbeeld te denken om per teaser te bepalen welke wel of niet geindexeerd mag worden door Google. Dus ik vroeg mij af omdat meerdere partijen teaserpagina’s op hun site hebben staan met duplicate content of er best practices zijn oid.
-
8 augustus 2016 om 10:02 pm #36489
De meeste bedrijven hebben hoogstens een handjevol doelgroepen en maken voor elke doelgroep een gerichte ingang. En voor de mensen die productgericht zoeken, heb je de productpagina’s.
Op die doelgroeppagina zorgen ze dat de doelgroep zich begrepen voelt (bijvoorbeeld door het probleem waar de doelgroep mee zit aan te kaarten of door een sfeer te creëren die bij de doelgroep past) en bieden ze verschillende keuzerichtingen. Die pagina’s bevatten zinvolle informatie die je associeert met de producten, zonder per se specifieke productinformatie te geven.
Alleen na het geven van zulke behulpzame informatie zullen zulke teasers (want ik gok dat je op ‘lees meer’-blokjes doelt) iets opleveren. Zonder unieke content per doelgroep ziet een zoekmachine simpelweg gekopieerde info die overal wordt herhaald en ze dus niet waardevol genoeg vinden om op een plek in de zoekresultaten te tonen waarbij het wat oplevert.
-
9 augustus 2016 om 8:31 am #36490
Ja klopt, dat is precies wat ik bedoel. Verschillende partijen zullen met zo’n probleem worstelen en daarom zoek ik best practices hoe je hiermee om moet gaan.
Moet ik bijvoorbeeld de Canonical tag gebruiken bij sommige teasers, zodat je maar 1 teaser hebt die Google indexeert. Ik denk dat er al uitgebreide informatie over bestaat, maar ik kan het niet vinden in Google.
-
9 augustus 2016 om 2:38 pm #36491
Ik bedoel te zeggen dat een zoekmachine naar het geheel van de pagina kijkt. Je kunt niet per stukje pagina zeggen ‘let wel op dit stukje maar niet op dat stukje’. Een zoekmachine probeert in te schatten hoe waardevol de pagina als geheel is voor de bezoeker. Pagina’s met weinig inhoud of met veel herhalende onderdelen worden vaak als minder waardevol ingeschat, want pagina’s die nagenoeg elkaars kopieën zijn, zijn simpelweg niet waardevol.
Dus als je doelgroeppagina’s belangrijk vindt en het ook belangrijk vindt dat die gekopieerde blokjes op al die doelgroeppagina’s blijven, zul je de verhouding tussen kopiecontent en unieke content moeten vergroten: je zult per doelgroeppagina extra content moeten maken die je plaatst boven die kopieblokjes. Content die per doelgroeppagina verschillend is. Het best werkt het als je content maakt die jouw bezoekers helpt: content die het onderwerp uitlegt/illustreert (in woord en beeld) en die hen helpt met keuzes maken. Op die manier vindt een zoekmachine het niet erg als een pagina wat herhalende content bevat (elke pagina op elke site bevat namelijk duplicate content, zoals een header en footer).
Er is dus geen technische truc; je zult pagina’s moeten maken met meer inhoud dan kopieblokjes.
-
11 augustus 2016 om 8:57 am #36492
Bedankt voor je toelichting. Ik zoek echter geen trucs, slechts de best practices in zo’n situatie.
Veel content erboven is natuurlijk een goede SEO oplossing, maar dit zal wel ten koste gaan van de conversie. De site is namelijk door een conversiespecialist geoptimaliseerd en bezoekers zitten in mijn situatie niet op content te wachten, maar om snel te vinden wat ze zoeken, zonder “OH” zeg maar.
Daarom zoek ik naar complete verhaal met best practices en probeer dan mijn eigen balans te zoeken. Content zal daar zeker een elementair onderdeel in vormen, maar Google kijkt zelf ook tegenwoordig gedrag op de site, dus het is ook om die reden zoeken naar een optimale balans.
Maar ik ga zelf nog wel een poging wagen of ik eea kan vinden online, want het complete plaatje moet er gewoonweg zijn.
Mocht iemand nog te binnen schieten wat voor synoniemen voor “intro blokjes”-pagina of “teaser”-pagina ik kan gebruiken om te zoeken, dan hoor ik het nog steeds graag!
-
13 augustus 2016 om 12:06 am #36494
Eerst een vraag: Hoe kom je erbij dat Google gedrag op je site meeneemt? Heb je daar een linkje van?
Verder: juist als conversie belangrijk is, zul je moeten begrijpen dat er geen nauwelijks best practices zijn. Zoek maar eens op conversion best practices myths: alle vooraanstaande conversieblogs weerleggen alombekende ‘waarheden’. ‘Weinig tekst is beter’ is zo’n populaire mythe (zie bijvoorbeeld op Unbounce of VWO). Het ligt namelijk aan jouw situatie en aan hoe je er invulling aan geeft of iets werkt.
Heb je getest of het toevoegen van content onder je herhaalblokjes de conversie schaadt? Of toevoegen van content in tabjes, of in een accordeon? Een conversiespecialist kan je zeggen dat er meerdere typen bezoekers zijn en dat bezoekersgroepen verschillen in hoeveel info ze willen.
Het toevoegen van content is een best practice vanuit SEO-oogpunt, maar dus zeker niet een bad practice vanuit CRO-oogpunt: dat verschilt per case. Ik zou eerst onderzoeken hoe je content op zo’n manier in de pagina kan verwerken dat het je conversie niet schaadt. Of zoals een bekend conversieboek zegt: “You should test that!” (Met in hoofdstuk 2 een paragraaf genaamd: “‘Best practices’ are not conversion optimization”.)
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.