Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dubbele content over verschillende landen heen wordt niet beschouwd als dubbele content.
Bepalend voor de vraag of er sprake is van dubbele content is de vraag of dezelfde danwel een verschillende doelgroep de content onder ogen krijgt. Over verschillende landen heen is dat niet het geval.Misschien wat mosterd naar de maaltijd, maar ik adviseer (inderdaad) http://www.domeinvoorbeeld.nl/voorbeeld/keyword/, dus met een slash. Het is namelijk belangrijk om structuur aan je URL’s te kunnen geven. Indien /voorbeeld/keyword/ na verloop van tijd specialisaties (long tail) gaat krijgen, kan je die onder de directory plaatsen, zonder dat je bestaande URL’s hoeven te veranderen.
In mijn boek geef ik het voorbeeld van een kralen-webshop. Stel dat die begint met het domein kralen.nl, waaronder een paar specialisaties: kralen.nl/glas/ en kralen.nl/houten/. Als er na verloop van tijd blijkt dat men zoekt op rode glakralen en groene glaskralen, hoeft de beheerder alleen maar de volgende pagina’s toe te voegen: kralen.nl/glas/rode/ en kralen.nl/glas/groene/. Ook deze zou ik weer afsluiten met een slash, met het oog op mogelijk verdere toekomstige verfijningen: kralen.nl/glas/rode/kraling/ (geoptimaliseerd op rode glaskralen van het merk ‘kraling’).
Mijn compagnon heeft een tijdje geleden een tool gebouwd om alle mogelijke parameters in beeld te brengen die aan een search query string kunnen worden toegevoegd:
Google URL / Query Builder | itTentive
Kies “Standard Search”, vul een Search Query in (q) en klap bijvoorbeeld “localization parameters” uit, waarbij taal/regio etc. kunnen worden ingesteld.
Druk na je gewenste instellingen op “generate URL” en je krijgt je URL. Als je vervolgens op “klik hier” klikt, dan wordt de gegenereerde query voor je uitgevoerd.
Het geheel is voorzien van vele helpteksten.
Als mensen mooie URL’s weten te realiseren lees ik dat graag!
Naar ik aanneem door je wordpress-instelling, zie ik dat al je pagina’s netjes verwijzen naar je nieuwe domeinnaam, op de homepage na. Dit is toch een wat vreemde situatie. Google blijft nu de homepage indexeren van je oude domein, maar ook de homepage van je nieuwe domein. Dit is dus een dubbele content situatie.
Als je niet in staat bent de oude homepage te 301-redirecten naar de nieuwe, dan moet je overwegen de rel=canonical in de metasectie van je oude homepage op te nemen, waarbij je aangeeft dat je nieuwe homepage de canonieke pagina is:
Net als bij de 301 gaan op deze manier de verwijzingen naar je oude homepage over naar de nieuwe.
Dat zou inderdaad kunnen uitmaken.
Kan je de oude en de nieuwe domeinnaam hier even vermelden? Dan kan ik er wat dieper naar kijken.
Prachtige illustraties!
Je huidige situatie is geen enkel probleem voor Google. Je hebt gewoon -als ik het goed begrijp- een nieuwe domeinnaam die je 301-redirect naar je oude. Als Google daar problemen mee zou hebben zou we onze concurrenten gemakkelijk in de problemen kunnen brengen…
Je site zal echter onder de oude domeinnaam geïndexeerd blijven worden. Ook eventuele zoekwoorden in je nieuwe domeinnaam zullen geen voordeel opleveren. Je nieuwe domeinnaam is er alleen om eventueel met de buitenwereld te communiceren en meteen door te verwijzen naar je bestaande domeinnaam.
Als er verwijzingen naar je nieuwe domeinnaam gaan ontstaan zal de kracht daarvan wel worden doorgegeven naar je nieuwe domeinnaam, omdat je gebruik maakt van een 301.
Goede vraag.
1. Als je een product in een andere schap wilt plaatsen verandert de url, waarbij je een 301-redirect legt van de oude naar de nieuwe url.
2. Als bepaalde producten in meerdere schappen worden geplaatst, geef je met de rel=”canonical” aan wat de hoofdschap is.
3. Als je een nieuw schap maakt, maak je een nieuwe directory waarbij je de oude directory 301-redirect naar de nieuwe.Verder blijft voor mij wel de vraag hoe je onderscheid wilt maken tussen bv. dvd’s en blue ray’s binnen je schap ‘digitale media’. Het lijkt me dat je daar subschappen en daarmee subdir’s (onder digitale media) voor nodig hebt.
Als voor al jullie dvd’s geldt dat men geen “dvd” aan de zoekopdracht toevoegt én jullie alleen dvd’s verkopen dan zou die directory inderdaad achterwege kunnen worden gelaten. Zou wel mooi zijn als “dvd” dan in de domeinnaam zou terugkomen.
Ok, hou ons op de hoogte!
Interessant: Stas en Plotnikov lijken me goede voorbeelden van pushers van Direct Pc Reparatie. Het feit echter, dat wij dat zo makkelijk kunnen zien maakt dat Google dat ook kan.
Wat me opvalt is dat als ik zoek op “PC reparatie eindhoven”, Direct Pc Reparatie weliswaar goed scoort (3), maar geen bedrijfsvermelding krijgt.
Het gaat erom dat het linkprofiel ‘natuurlijk’ is. En wat ‘natuurlijk’ is, is per gebied verschillend.
Dan begrijp ik je niet meer…
Soms hebben we in de reguliere zoekresultaten ook de resultaten uit Google Places. Namelijk wanneer er een landkaartje wordt getoond, zien we rechts van dat kaartje een overzicht van bedrijven die via Google Places zijn aangemeld. Dat overzicht is afkomstig uit Google Maps.
“Gewone zoekresultaten” worden dus niet -zoals jij stelt- “vervangen” door een Google Places vermelding.
En -ja-, als je zeker weet dat concurrenten je moedwillig een lage beoordeling geven zou ik ze voor de zekerheid maar markeren als ongepast, hoewel ik niet verwacht dat dit veel effect zal hebben. Je kan die concurrenten misschien beter even bellen. Ze zouden het namelijk niet leuk vinden als je dat ook bij hen gaat doen.
Het lijkt me puur en alleen te maken hebben met de zoekwoorden die men vanuit de verschillende regio’s gebruikt.
In mijn ervaring hebben recensies en beoordelingen bij de bedrijfsvermelding in Google Places met name een positief effect op het scoren in Google Maps, niet op het scoren in de reguliere zoekresultaten. Maar omdat er regelmatig, met name bij local search en gepersonaliseerde zoekresultaten, een map verschijnt bij de reguliere zoekresultaten kan het toch heel gunstig zijn daar hoog te scoren.
Dit lijkt me inderdaad een zeer slechte aanpak. Het is bijzonder onhandig voor gebruikers, die op een gegeven moment geen idee meer hebben waar ze zich bevinden. En daar Google er in toenemende mate hard aan werkt om dat wat slecht is voor gebruikers ook minder te waarderen, vaar je met die oplossing dus eigenlijk tegen de stroom in. Je creëert een veelheid aan onbenullige sites. Het is veel beter te investeren in één goede site (dwz onder één domein). Hier zijn overigens wel uitzonderingen op, maar dat betreft dan zeer grote sites die bepaalde gespecialiseerde delen van de site onder aparte domeinen plaatsen. Maar een contactpagina op een aparte site is natuurlijk wel een beetje raar…
-
AuteurBerichten