- De URL Rating is Ahrefs’ benadering van Google’s PageRank van de verwijzende pagina (Referring Page URL). Alleen dofollow links worden meegerekend. Interne links tellen ook mee. Dempingsfactor is 0,8. De URL Rating kent, net als PR, een logische schaal, die nu echter loopt van 0 (minimaal) tot 100 (maximaal). Meer informatie PageRank. Meer informatie URL Rating.
- De Domain Rating is als de URL Rating, maar dan op het niveau van de site als geheel.
- Internal Links count is het aantal verwijzingen naar de site zelf. External Links count is het aantal verwijzingen naar andere sites.
- Link anchor is de ankertekst van de link. Bij TextPre en TextPost kunnen we de tekst vóór en ná de link zien. Die werkt mogelijk ook als een soort ankertekst (maar wat minder sterk).
- Bij ‘Type’ kunnen we zien of de link een nofollow, 301, 302, etc. is. 302-redirects kunnen worden beschouwd als nofollow links.
Wat nu te doen?
1. We zouden de nofollow- en 302-links kunnen filteren, die geven toch geen kracht door. 2. Zorg dat de layout er beter uitziet, en zet filters op de verschillende kolommen. Het is vervolgens de bedoeling dat de backlinks op de volgende punten worden geanalyseerd:- Wat vind je van het aantal backlinks? Kijk ook bij de verschillende tabbladen, want uiteindelijk willen we zoveel mogelijk links vanaf verschillende domeinen (zie betreffend tabblad).
- Hoe relevant lijken de verwijzende sites/pagina’s?
- Hoe sterk zijn de verwijzende links? En wat zijn de sterkste links? Sorteer daartoe op URL-rating.
- Hoe goed zijn de ankerteksten. Let op zoekwoorden, maar ook op ‘natuurlijke variatie’. Lijkt het op linkbuilding (veel ideale ankerteksten vanuit vage, linkbuildingsites)?