Hogere rankings via gamification website
Door: Horst Streck
Randvoorwaarden voor een goede game
Games spelen mensen vrijwillig. Game ontwikkelaars zorgen ervoor dat nieuwe spelers geen enkele drempel tegenkomen. Sterker nog er wordt heel veel aandacht besteed aan het eerste level (fase) van een game. Dit wordt in vakjargon ook wel boarding genoemd. Zodra iemand aan een game begint is het uiteraard de bedoeling dat deze speler ook doorspeelt. Dit is een lastige opgave. Het is een kwestie van de juiste balans vinden. Een eerste level moet eigenlijk door iedereen gehaald kunnen worden, maar toch moeilijk genoeg zijn om bij de speler een licht gevoel van euforie op te wekken. Geloof me, dat is geen eenvoudige klus. Boarding is één van de belangrijkste elementen van een game. Via dit mechanisme wordt een speler geworven. Zodra een speler het eerste level heeft behaald, hoeven we nog niet de champagne uit de kast te trekken, want dan begint het pas. Het volgende level komt eraan en moet qua moeilijkheid net iets lastiger zijn dan het eerste level, maar nog steeds eenvoudig te behalen zijn. Uiteraard krijgt de speler een vorm van beloning die in lijn is met het spel voor de geleverde prestatie. Dit proces gaat door totdat een speler in een flow beland, zodra we deze door weten te trekken tot aan het einde van het spel, dan is het doel bereikt. Flow is de balans vinden tussen angst/stress en verveling. Binnen gaming is dit van enorm belang. Uiteraard is dit een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid, maar het principe klopt. Overigens worden beloningen in combinatie met punten en highscore lijsten het meest toegepast binnen gamification. Tot zover de theorie met betrekking tot het ontwikkelen van games.Gamification

Bekend voorbeeld: LinkedIn

Succesvol voorbeeld: Nike+

Wereldvreemd voorbeeld: rapper Chamillionaire

Voorbeeld op verzoek: Klout

Spelen om te winnen?

Een game op je website verhoogt inderdaad de gemiddelde duur dat bezoekers op je site blijven. Toen ik deze pagina http://www.renegreve.nl/pacman/ een paar jaar geleden op mijn eigen site zette, steeg de tijdsduur met zo’n 25%.
Leuk om die ervaring uit de praktijk te horen. Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, gaat gamification zelfs nog een stapje verder.