Ik wil graag de aandacht vestigen op een volgens mij veelal genegeerde dus blijkbaar onbekende richtlijn van Google, waarin gesteld wordt dat betaalde links bij hen gemeld dienen te worden. In mijn handleiding maak ik daar dan ook melding van. Maar waarom is dat? En hoe doe je dat?
Het idee erachter is dat zoekmachines niet misleid mogen worden. Links naar websites hebben immers een positief effect op de positie van de betreffende websites in Google. Als linkjes gekocht worden, kunnen de organische zoekresultaten daarmee commercieel worden beïnvloed. En dat wil Google natuurlijk niet, want precies daarvoor hebben zij de ‘gesponsorde koppelingen’ of AdWords in het leven geroepen.
Persoonlijk ben ik blij dat ze betaalde links geen effect willen laten hebben op de organische zoekresultaten. Als zoeker en gebruiker van Google wil ik immers ook zo goed mogelijke zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Als ik goede informatie wil, kijk ik altijd alleen bij de organische zoekresultaten, vertrouw ik er op dat Google zijn werk goed doet. Het komt ook voor dat ik een commercieel resultaat wil, en dus bij de AdWords ga kijken. Soms doe ik dat ook, met name als ik iets (standaards) van het Internet wil kopen. Als een bedrijf een betaalde advertentie opgenomen heeft, mag je er namelijk vanuit gaan dat ze in ieder geval nog bestaan en serieus bezig zijn. Bij de organische zoekresultaten moet je dat maar afwachten, kom ik maar al te vaak webshops tegen waar nog wel van alles aan producten te vinden is maar waar geen beheer meer achter hangt. Dan bestel je iets, maar hoor je daar nooit meer wat van. Op dat potje vitamine B12 heb ik een maand gewacht.
Je mag er vanuit gaan, en dat is één van mijn SEO-basisstellingen, dat Google steeds beter wordt in het genereren van goede organische zoekresultaten. Het bewijs van deze stelling is een reductio ad absurdum, ofwel bewijs uit het ongerijmde: als de stelling namelijk niet waar is zullen op den duur betere zoekmachines de hegemonie van Google gaan overnemen. Net zo snel als Google gekomen is, zullen ze weer van het toneel verdwijnen als algemeen bekend wordt dat een andere zoekmachine objectief gezien betere organische zoekresultaten produceert. In mijn SEO-adviezen anticipeer ik daarom altijd op de ideale situatie, d.w.z. de ideale zoekmachine, of dit nu Google is of de opvolger daarvan. Ik streef zo veel mogelijk naar goede lange-termijn posities.
Het Google-algoritme dat de zoekresultaten bepaalt steunt op twee pijlers: content en verwijzingen naar de content. De content moet over de betreffende zoekwoorden gaan en zo veel mogelijk websites moeten ‘stemmen’ op die content. Een link van de ene naar de andere website wordt gezien als een stem van de ene op de andere. Google (of zijn opvolger) zal er, net als in een gezonde democratie, dus alles aan doen om de verkoop van stemmen tegen te gaan. Dus wat hebben ze bedacht: ze eisen dat betaalde links bij hen gemeld dienen te worden. Ze zeggen dus niet dat betaalde links niet mogen, het moet immers mogelijk zijn ook betaalde links (advertenties dus) op websites op te nemen. Ze willen betaalde links dus alleen kunnen filteren.
Indien u links op uw website heeft waarvoor u anderen laat betalen, kan dit op twee manieren aan Google gemeld worden:
- 1. Het kenmerk rel=”nofollow” toevoegen aan de betreffende verwijzing. In html-termen betekent dit dat dit kenmerk aan de <a>–tag moet worden toegevoegd. Bij dergelijke tags zal de zoekrobot niet alleen niet verder spideren, maar zal ook het Google-algoritme de verwijzing niet meetellen in het bepalen van de PageRank van de er achterliggende website.
- 2. De links omleiden naar een tussenliggende pagina die via het bestand robots.txt wordt geblokkeerd voor zoekmachines.
Via de robots.txt kan worden aangegeven welke pagina’s niet geïndexeerd mogen worden. Als de betaalde linkjes niet rechtstreeks naar de betalende website worden gelegd, maar eerst naar een tussenliggende pagina die door de robots.txt uitgesloten is voor indexering, worden de linkjes vanaf de tussenliggende pagina naar de betalende website ook niet opgemerkt en dragen ze dus niet bij aan de PageRank van de betalende website.
Zo simpel is het dus. Google lijkt er steeds meer bovenop te zitten deze commerciële beïnvloeding van de organische zoekresultaten in te dammen. Ik heb nu verschillende keren gezien dat de PageRank van de commerciële site opeens op nul wordt gezet. De website wordt dan dus niet uit de zoekresultaten verbannen, maar kan hierdoor geen PageRank meer doorgeven. Bij Google Groups is in dit verband een interessant artikel te vinden.
Touring zegt
Boeiende opmerking, maar concreet (misschien ben ik een rookie):
Hoe kun je links omleiden naar een niet door google geïndexeerde pagina? Ik snap hoe je een pagina uitsluit in de robots.txt, maar niet hoe je het voor elkaar krijgt een link via een tussenliggende pagina op een fatsoenlijke manier door te sturen naar een andere pagina.
Ik heb wel een php-counter geïnstalleerd, maar als ik daar alle links in moet gaan zetten ben ik 2 maanden bezig.
Is hier een simpel stukje software voor, of een script?
Alain Sadon zegt
Wat ik begrijp is dat de tussenliggende pagina niet een soort redirect is (hoewel je dat wel zo zou kunnen instellen), maar puur een manier om de pagerank eruit te halen (namelijk via de tussenliggende pagina die geen pagerank krijgt vanwege de uitsluiting door de robots.txt).
Ik vind het echter ook een nogal omslachtige manier en pas zelf alleen optie 1 (nofollow)toe.
Maar waarom (en op welke manier) speelt dit probleem van betaalde verwijzingen bij je php-counter?
Touring zegt
De meeste links op mijn pagina’s zijn affiliatelinks. Via de php-counter, die oorspronkelijk is bedoeld voor metingen van clicks, is het mogelijk zo’n ’tussenpagina’ te creeeren.
Aangezien mijn website nogal veel affiliatelinks heeft, wil ik graag een nofollow zetten op deze links.
Natuurlijk wil ik wel mijn interne links laten volgen, die op dezelfde pagina’s staan. Gezien de hoeveelheid links is overal een handmatige nofollow maken geen tijdsefficiente oplossing.
het doel is inderdaad om het lekken van PageRank te voorkomen.