Een nieuwe impuls voor VSEO
Video SEO is dát deelgebied van SEO waarbij we proberen uit te zoeken hoe we organisch zo hoog mogelijk kunnen scoren met onze video.
Begin 2009 waren de meeste SEO-specialisten nog heel hoopvol dat blended search (d.w.z. het mengen van verschillende vormen van informatie binnen de reguliere, organische zoekresultaten) er voor zou zorgen dat VSEO een vlucht zou nemen. Maar eerlijk gezegd hoor ik er nu niet zo heel veel meer over. En dat vind ik eigenlijk wel erg jammer, want video kan een prachtige manier zijn om een inhoudelijke boodschap over te brengen, hetgeen toch precies de bedoeling is van de organische zoekresultaten.
Met video kunnen we vanwege de extra audio-visuele informatie soms zelfs helderder uitleggen wat ons inhoudelijke punt is, dan met tekst alleen. Als ik bijvoorbeeld de carborateur van mijn auto moet demonteren, is het prachtig als ik daar een video van kan vinden. Ook merk ik dat ik informatie in bepaalde gevallen beter begrijp en onthoud als ik het uitgelegd zie en hoor worden. Intonatie, bijvoorbeeld, voegt veel toe. Ik zie Matt Cutts, de woordvoerder van Google, soms liever iets op video uitleggen, dan via een geschreven tekst. Via video kan ik meer de nuance ervaren.
De reden, in mijn optiek, dat VSEO nog steeds geen vlucht neemt is dat het volstrekt onduidelijk is wanneer er nu wel en wanneer er geen video’s worden vertoond in de reguliere zoekresultaten van Google. Er is dus niet of nauwelijks op te sturen. Natuurlijk kunnen we wel proberen rechtstreeks binnen Google Videosearch of binnen YouTube zo hoog mogelijk te scoren , maar de zoekvolumes zijn daar zo veel lager dat het de vraag is of het wel zin heeft veel tijd en geld te investeren in de productie van een seo geoptimaliseerde video.
Ik zou graag preciezer willen weten wanneer Google nu wél en wanneer ze géen video’s vertonen. Mijn vraag aan u is of u daar iets in heeft kunnen ontdekken. Als we dat namelijk beter in beeld hebben, kan VSEO een start gaan maken. Ik heb gelukkig wel al íets gevonden: op meervoudsvormen blijkt vaker een video vertoond te worden dan bij enkelvoudsvormen. Hier een lijstje voorbeelden:
* armbanden maken
* huizen bouwen
* ramen wassen
* zonneschermen monteren
* simkaarten plaatsen
Als ik in plaats van het zelfstandig naamwoord het enkelvoud ervan gebruik wordt de video niet vertoond, zelfs niet als alleen de enkelvoud-variant in de titel van de video of de achterliggende pagina is gebruikt (zoals m.n. bij het eerste voorbeeld).
Ik ben heel benieuwd of er meer van dergelijke regels kunnen worden geïdentificeerd, of dat er anderszins inzichten bestaan die VSEO verder op de kaart kunnen zetten. Uw reactie wordt zeer op prijs gesteld!
Meer discussie op het seo forum .
Alain Sadon zegt
Ik zie zojuist overigens nog wel iets interessants bij Google rond VSEO in combinatie met RDFa:
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/09/supporting-facebook-share-and-rdfa-for.html